Starter budsjettprosessen med dialogseminarKOMMENTAR
Torsdag 5. september er kommunestyret innkalt til dialogseminar i festsalen på Sør-Aurdalsheimen. Denne første delen av kommunestyremøtet varer fra 09.00–13.15. Resten av møtet er satt av til orienteringer, spørretime og saksbehandling.
Det blir ikke videooverføring fra disse møtene, men de er åpne for allmennheten.
Underlig
Da kommunestyret behandlet budsjett- og økonomiplanen for 2024–2027 14. desember 2023, rettet Roger Kjensrud (Ap) kritikk mot måten planene var lagt på i dataverktøyet «Framsikt». Han fikk kommunestyrets enstemmige tilslutning til følgende merknad:
«Kommunestyret får opp en sak med revidering av delegeringsreglementet og økonomireglementet for å vedta hvordan fremtidig budsjett skal legges frem og vedtas av kommunestyret.»
Nå starter budsjettbehandlingen uten at kommunestyret har fått saken som ble bestilt. Det undrer vi oss over.
- Les artikkelen Etterlyste budsjett presentert på tjenestenivå.
Hva kommunen bruker penger på
I utkast til planstrategi for 2024–2027 leser vi følgende:
«Sammenlignet med kostragruppe 4 kunne Sør-Aurdal drevet sine tjenester på en rimeligere måte. Det jobbes kontinuerlig for å finne områder for innsparinger samt å forbedre og effektivisere arbeidsprosesser i organisasjonen.
Under følger en figur som sammenligner Sør-Aurdals utgiftsnivå på ulike tjenesteområder, med gjennomsnittet for Kostragruppe 4. Tabellen viser at vi ligger omtrent på nivå med kostragruppe 4, men at kommunen bruker betydelig mer ressurser innenfor helse og omsorg.»
Vil vil tro at dette er interessante sammenligninger når kommunestyret skal drøfte kommende budsjett- og økonomiplan.
Netto driftsresultat
Ifølge vedtatt handlingsregel skal netto driftsresultat av brutto driftsinntekter være på minimum 1,75 %. Se den grafiske framstillingen hentet fra budsjett- og økonomiplan for 2024–2027:
Vedtatt budsjett- og økonomiplan viser at kommunen ligger langt under å nå vedtatt målsetting i årene som kommer.
Disposisjonsfond
Kommunestyret har vedtatt at disposisjonsfondet skal være på minimum 10 % av årlig driftsinntekt.
Se den grafiske framstillingen hentet fra budsjett- og økonomiplan for 2024–2027:
Størrelsen på fondet er bra. Utfordringen er at det er lett å ty til dette når en mangler penger. Dessuten ligger det ikke an til påfyll av fondet fordi det i årene som kommer ikke er budsjettert med positiv driftsresultat.
Netto lånegjeld
Netto lånegjeld i prosent av brutto driftsinntekter skal etter vedtatt handlingsregel over tid ikke være større enn 75 %. Se den grafiske framstillingen hentet fra budsjett- og økonomiplan for 2024–2027:
Store investeringer venter, så lånegjelda vil neppe bli mindre i årene som kommer. Både renter og avdrag skal betales, og det vil merkes på driftsbudsjettene.
Eiendomsskatt
Vi antar at bruk av eiendomsskatt også vil bli ett av temaene i dialogseminaret. I 2015 vedtok kommunestyret en handlingsregel som skulle brukes til fordeling av disse midlene.
Regelen sa at inntekten fra eiendomsskatt fra og med 2019 skulle disponeres på følgende måte:
- 55 % til drift
- 25 % til disposisjonsfond
- 10 % til investering
- 10 % til næring/utvikling/tilrettelegging/kultur
I budsjett- og økonomiplanen for 2022–2025 leser vi at det i årene 2019–2021 ikke var funnet rom til avsetninger i tråd med vedtaket.
Og det har ikke blitt bedre. I økonomiplanen for 2023 til 2026 var det lagt opp til at hele eiendomsskatten skulle brukes til drift.
Eiendomsskatten for 2024 er budsjettert til å være 22 680 000 kr. Heller ikke dette året er det funnet rom for å følge vedtatt handlingsregel.
- Se dette oppslaget fra juni 2023.
- Les også ordfører Marit Hougsrud sin kommentar til artikkelen vi har lenket opp ovenfor.
Noen er kritiske til eiendomsskatten, og noen vil bruke en større del av den til annet enn drift. Vil man redusere og / eller endre bruken av eiendomsskatten, bør man i alle fall vite konsekvensene av det man vil gjøre.
Stor og viktig sak
Budsjett- og økonomiplanen er den største og viktigste saken kommunestyret behandler hvert år. Vi håper det vil bli laget en protokoll og en møtebok fra dialogkonferansen i tråd med kommunelovens regler. Her viser vi til fylkesmannens Vedtak i klagesak – innsyn i dokumenter – Sør-Aurdal kommune 2018.