
Mange bidrar
Ved Hedalen barne- og ungdomsskole er det ikke bare elever og ansatte som sørger for et trygt og utviklende miljø – også FAU, Hedalen idrettslag og Hedalen skoles venner setter tydelige spor etter seg. – Og ofte er dugnadsarbeiderne med i mer enn én forening eller gruppe.
Det var Hedalen idrettslag som sørga for at ballbingen kom på plass i 2010. I 2023 ble dekket sjaina opp.
I 2023 donerte HIL utstyr til gymnastikksalen for 70 000 kr.
Hedalen idrettslag, foreningen Hedalen skoles venner, Hedalen bygdeutvalg, foreldreutvalgene i skole og barnehage, samt samarbeidet om å få på plass aktivitetsparken som ble åpnet i 2019.
Og idrettsanleggene til HIL kan brukes i skoletida også, enten det er fotballbaner, lysløype, skøytebane og sandvolleybane.
FAU og dugnadsinnsats
– Etter noen år som klassekontakt og nå som leder for FAU, er det fantastisk å se den kollektive innsatsen fra foreldregruppa på alle trinn, forteller Gunnar Fossholt som er FAU-leder.

– Det oppleves svært meningsfullt å bidra, fordi vi vet hvor mye det betyr for barnas oppvekstmiljø.
Foreldrene ved Hedalen barne- og ungdomsskole har ikke bare vært passive støttespillere – de har tatt aktivt medansvar for å styrke skolens miljø for trivsel, trygghet og læring. I samarbeid med skolens ansatte og ledelse har de identifisert behov og funnet løsninger der kommunale midler ikke strekker til.
Skolegapahuken: Et naturlig samlingspunkt
Et konkret eksempel på FAUs innsats er skolegapahuken som ligger nedenfor fotballbanen. Den har gjennom årene blitt et verdifullt tilskudd til skolens uteområde.
– FAU har bidratt både i oppføringen og vedlikeholdet av gapahuken. Det inkluderer hogst og pleie av området rundt, slik at både elever og lærere kan bruke det aktivt, forteller lederen.
Skolegården: Fra asfalt til aktivitet
Et annet viktig område har vært skolegården. I forbindelse med nylig asfaltering, har FAU vært tett involvert i planlegging og oppfølging.
– Vi har kommet med innspill til skjult infrastruktur og sørget for at viktige detaljer ble ivaretatt. Da kommunen ikke hadde midler til oppmerking for aktiviteter, tok vi affære, sier FAU-lederen.
Foreldrene organiserte raskt kjøp av maling for å få tilbake de tradisjonelle lekene som slåball og 60-meteren, og de sørget for at skolen fikk kritt til bruk i spontan lek. Nå arbeider FAU sammen med lærere og elever med planer om mer permanent og variert oppmerking i skolegården – inspirert av barnas egne ideer.
– Vi håper at eksterne støtteordninger som sparebankstiftelser kan gi oss nødvendig drahjelp økonomisk, avslutter lederen.