Elever om Kompani HEBU: – Vi likte samarbeidet godt!
Publisert av Arne Heimestøl 24.10.2021. Sist oppdatert 24.10.2021.
Fredag 22. oktober avsluttet 3.–7. klasse Kompani HEBU med dimmefest. Det har vært en innholdsrik og svært aktiv uke der både elever og lærere har blitt satt på nye og utfordrende prøver. Ideen til opplegget er hentet fra programserien Kompani Lauritsen og tilpasset til bruk i skolen.
Fire tema har vært sentrale: orden og disiplin, samarbeid, viljestyrke og strategi. Opplegget har tatt utgangspunkt i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i det nye læreplanverket for grunnskolen. Gyldendal sitt tverrfaglige undervisningsopplegg Kompani skole har vært en viktig ressurs i planleggingen.
– I troppen vår starta vi med krangling. Det ble det mindre og mindre av, og i dag (fredag) har det vært kjempebra, sier Ingrid.
– Vi har måttet passe godt på oss selv og hverandre. Lærere i gule vester har vært skumle. Oppdaga de oss i dag, måtte vi ta planken et helt minutt! Men resten av lærerne har passa godt på oss!
– Denne uka har vi lært forskjellen på høyre og venstre. Vi samarbeida godt! Så har vi hatt gymnastikk en hel uke. Vi har også lært å marsjere. Dette har jeg likt godt, sier Selmer.
Tia og Emil – elever i 7. klasse
– Dette har vært gøy, sier Tia. – Det er samarbeidet jeg har likt best. Jeg har fått hjelp og gitt hjelp. Litt diskutering har det vært, men troppen vår har løst utfordringene vi har fått. Og så ble jeg korporal både tirsdag og torsdag!
– Betyr dette at du kan tenke deg å gå inn i militæret?
– Njaaa, det er jeg ikke så sikker på.
– Jeg har også likt samarbeidet vi har hatt i troppen veldig godt, sier Emil. Vi har vært på hemmelige oppdrag. Vi har bygd gapahuk, og vi har frakta skadde personer og lært førsthjelp. Så har vi fått ord vi måtte huske på gjennom løypene vi har vært gjennom.
Tia og Emil er enige om at de vil ha Kompani skole seinere også. – Dette har vært veldig gøy!
Flere bildeglimt
Takk til Marianne!
– Vi vil rette en hjertelig takk til Marianne Bjørnstad og Bjørnstad sag for bruk av eiendom + tilgang til spon, sier Marte Gøril Myrvang Ildjarnstad.
Livsmestring
– I tillegg til at elevene skal få oppleve en annerledes uke med fokus på nye aktiviteter, på fysiske og mentale utfordringer og på å være ute i all slags vær, så er det overordna målet at denne uka skal bidra til bedre livsmestring på sikt, sier Tone Kjensrud, som har vært en av lærerne i opplegget.
– Gjennom samarbeid og trening på å støtte hverandre, på å pushe seg selv og troppen, skal de lære å tåle mer, både fysisk og mentalt, før de gir opp og sier at dette klarer jeg ikke. De skal få kjenne på at selv om du er sliten, så orker du fortsatt litt mer, og særlig hvis du får hjelp og støtte fra andre. Og med fokus på samarbeid og aktivitet kan mye være gøy, selv om en ikke alltid blir best.
Tone forteller at den beste troppen skulle kåres ut fra disse kriteriene. – Vi hadde ett lag som gjentatte ganger hadde tapt ulike øvelser og konkurranser. Men de ga seg ikke, og de ble ikke sure og negative. De jobbet videre med seg selv og støttet hverandre til å gå videre med nytt mot til neste øvelse. Dette laget vant – ikke fordi de tapte, men fordi de klarte å reise seg og gå videre gang på gang.