– Skal distriktene delta i det grønne skiftet?
Helene H. Rustberggard er daglig leder og bilselger i Gol Auto. Hun konstaterer at andelen nullutslippsbiler i Hallingdal, som i Valdres, er lavere enn i byer.
– Det er viktig at vi i distriktene blir bevisste på at vi må prate bilen fram. Her er det ikke aktuelt å ikke eie en bil. Og det er gledelig at flere 18-åringer nå tar førerkort igjen.
- Se oppslaget Vi heng nok litt etter i Valdres.
Nullutslippsbiler tilpasset distriktenes behov
– Her i distriktene trenger vi biler med rekkevidde, plass, bakkeklaring, firehjulsdrift og hengerfeste. Ikke alle klarer seg med mindre biler selv om disse nå også begynner å få god rekkevidde. Til nå har bilene vanlige familier i distriktene trenger, vært for få og for dyre for veldig mange.
Avgiftslettelser må videreføres
– Milliarder er så langt gitt i avgiftslettelser. Nå har det kommet forslag om å avvikle avgiftsfordeler ved kjøp av nullutslippsbiler. Det meste av lettelsene har gått til de store byene og områdene rundt. For det er her de fleste som kjøper elektrisk bil, bor. Og hos oss har ikke alle buss som går hvert femte minutt rett utenfor døra. Vi trenger bilen til det meste i hverdagen. Det er forskjell på områdene rundt Gol og Oslo. Det må politikerne forstå.
– Distriktene må få delta i det grønne skiftet. Det er for tidlig å trekke avgiftsstigen opp nå, sier Rustberggard.