Kan du kreve erstatning?
– Er det noen som tar ansvar for vegene i Hedalen? spurte Tor Ola Skogstad i en ytring på Hedalen.no 24. mars. Bakgrunnen for ytringa var humpete veger og manglende varsling. Nå har det kommet opp varselskilt flere steder nord i bygda.
Det er nok flere som har fått seg ubehagelige overraskelser de siste ukene. Vi har stilt NAF spørsmål om en kan kreve erstatning dersom kjøretøy, som følge av dårlig veg og manglende varsling, får skader.
NAF svarer
Advokat Jen Cristian Rige skriver følgende i en e-post til Hedalen.no:
«Det er ikke helt uvanlig at det klages over kvaliteten på norske veier. Utfordringen, og argumentet en gjerne blir møtt med, er at Norge er et langstrakt land med svært varierende klima og at det ikke lar seg gjøre å forhindre at veier forringes, skades, får telehiv, skader etter flom/snøsmelting etc.
Vegmyndighetene (stat, fylke og kommune – avhengig av type vei) må videre foreta valg og prioriteringer mht. vedlikehold ut fra veiens standard, type skade, hvor trafikkert vei etc.
Veiholder kan ved skader på kjøretøy komme i et ansvar ovenfor brukerne, men det skal etter praksis en god del til.
Det må da sannsynliggjøres en uaktsomhet hos vegmyndigheten. Myndighetene må, for å komme i ansvar, ha fått varsel om skadene (ved svært trafikkerte veier må en forvente en form for overvåking/tilsyn av veien) slik at de har hatt mulighet for å gjøre noe. Dernest blir det et spørsmål om hvor stor skaden er, om det er rimelig at en utbedres raskt, men også om man alternativt (og det er ikke helt upraktisk) kunne ha varslet om skaden til trafikantene. Et varsel er ofte enklere og raskere å få satt ut, enn selve utbedringen.
Er man i en situasjon hvor man har opplevd en skade, må man så snart som mulig sende en henvendelse til aktuell vegmyndighet (for eksempel kommunen) og fremme et krav knyttet til den aktuelle skade. I den forbindelse bør man fremlegge dokumentasjon på forholdene, for eksempel bilder av veien på skadestedet på skadetidspunktet, samt dokumentasjon på skaden på bilen. Som nevnt skal det en del til – og den aktuelle bileier må være forberedt på å få et negativt svar under henvisning til argumentene nevnt ovenfor.»