
To fylkesveger i Sør-Aurdal foreslått som investeringstiltak
To av de mest nedslitte fylkesvegene i Sør-Aurdal – fv. 0243 Hedalen stavkirke–Åsli og fv. 2464 Leirskogvegen – er nå foreslått som investeringstiltak i Handlingsprogrammet for fylkesveger i Innlandet for perioden 2026–2029.
Utbedringene er anslått til å koste til sammen 65 millioner kroner.
Enstemmig støtte fra kommunestyret
Kommunestyret i Sør-Aurdal behandlet høringsutkastet til handlingsplan 19. juni og vedtok enstemmig støtte til forslagene.
Ordfører Marit Hougsrud fremmet forslaget, som uttrykker glede over at strekningene er inkludert i planen.
Kostnadsrammen fordeler seg på 34 millioner for fv. 0243 og 31 millioner for fv. 2464.
Ytterligere innspill fra kommunen
I tillegg til de to vegprosjektene, har Sør-Aurdal tidligere spilt inn en rekke andre tiltak, med særlig vekt på myke trafikanter.
Dette inkluderer gang- og sykkelveg langs FV 243 og FV 2462, gangfelt ved Valdrestunet, samt generell utbedring av flere fylkesveger, som FV 2458 Austsidevegen, FV 2444 Bagnslinna fra Leiskogkrysset til Etnedal grense og FV 2446 Reinlivegen Haug–Ro.
Etterlyser bedre trafikksikkerhet ved Begna
I en merknad fremmer kommunestyret også forslag om å flytte fylkesvegen ved Begna Industriområde. Bakgrunnen er etableringen av Begna Biohub og økende aktivitet i området, hvor både industri, boliger, skolebusser og tungtransport er avhengige av god infrastruktur.
Kommunen understreker behovet for bedre trafikksikkerhet og ønsker fylkeskommunen skal vurdere løsninger for dette.
Kommentarer til overordnede mål i fylkesvegplanen
Sør-Aurdal peker på manglende omtale av Innlandsporteføljen i det foreslåtte handlingsprogrammet. Kommunen mener planen i større grad må bidra til realisering av fylkestingets mål om grønn industri i 14 ulike steder i Innlandet, og foreslår konkret endring i målformuleringene:
Sør-Aurdal kommune mener at man under mål for utviklingen av fylkesvegnettet i avsnitt 4.2 bør skrive om punkt 7 til: «7. Opprettholde og videreutvikle god transportevne på fylkesvegnettet og støtte utvikling av grønn industri.»
Bekymringer rundt finansiering og vedlikehold
Kommunestyret uttrykker bekymring for det store vedlikeholdsetterslepet, og at midlene ikke strekker til for å møte behovene. De fremhever hvordan dette går ut over både fastboende, næringsliv og tilreisende.
Kritiske til hurtigbåtsatsing på Mjøsa
Kommunestyret stiller videre spørsmål ved forslaget om hurtigbåt mellom Hamar og Gjøvik, og etterlyser en grundig vurdering av nytteverdi og konsekvenser. De mener det er viktig at slike tiltak gir faktisk gevinst for Innlandets innbyggere.
Uenighet om ansvarsfordeling
Til slutt reagerer kommunestyret på forslaget om at kommuner skal overta drift og eierskap for gang- og sykkelveger samt veglys langs fylkesveger. De mener dette skaper ubalanse, og at løsninger må tilpasses hver enkelt kommune.