Ungene er framtida vårYTRING
Fundamentet for vårt velferdssamfunn og vår framtidige konkurransekraft ligger i klasserommene rundt om i landet. Der formes morgendagens samfunnsborgere, innovatører og arbeidstakere.
I dag bruker lærerne for mye tid på administrasjon, oppdragelse, krisehåndtering og konfliktløsning. Det er tid som burde vært brukt på undervisning. Vi må bygge et sterkere lag rundt både elever og lærere. Dette handler ikke om fine ord, men om konkrete tiltak og prioriteringer.
En god skole med fokus på kunnskap, der alle elever trives og opplever mestring og læringsglede, er det beste verktøyet vi har for å gi alle barn like muligheter til å lykkes i samfunnet. Det er altfor mange elever som sliter med å henge med i undervisningen, og lærere bruker for mye tid på oppgaver som andre kunne løst bedre.
Høyre bevilger 300 millioner kroner for å styrke laget rundt eleven og læreren. Dette er et kraftfullt grep som vil få flere yrkesgrupper inn i skolen; miljøterapeuter, sosialarbeidere eller andre fagfolk som kan støtte opp om elevenes læring og utvikling, og som kan avlaste læreren og frigjøre tid til undervisning.
Det er nettopp dette det handler om; å gi lærerne tid til å være lærere, og å gi elevene den støtten de trenger for å mestre skolehverdagen. Når en elev sliter med å konsentrere seg, har det vanskelig hjemme, eller trenger ekstra oppfølging – da trenger vi flere kompetente fagpersoner som kan bidra!
Ved å styrke laget rundt eleven og læreren, frigjør vi også tid til det viktigste – nemlig læring. For hver time en lærer må bruke på andre oppgaver enn undervisning, er en time mindre til det som faktisk skaper læring i klasserommet.
I tillegg til de 300 millionene til laget rundt eleven og læreren, vil Høyre gjeninnføre lærerspesialistordningen. Dette gir erfarne lærere mulighet til faglig påfyll og karriereutvikling, samtidig som de fortsetter å være der de trengs mest – nemlig i klasserommet.
Vi vil særlig prioritere at flere blir ekstra gode på å hjelpe de yngste med å knekke lesekoden og løse regnestykkene. For – hvis vi ikke lykkes med de grunnleggende ferdighetene tidlig, blir det vanskeligere å henge med senere i skoleløpet, og flere elever vil slite med å fullføre og bestå videregående opplæring, noe som kan føre til utenforskap for den enkelte og tap av kompetanse og arbeidskraft for samfunnet Høyre investerer i elevenes kunnskap og at læreren skal være sjefen i klasserommet.
En investering i at flere elever skal lykkes på skolen. En investering i at flere lærere skal bli værende i yrket. Og ikke minst – en investering i at ingen elever skal gå ut av skolen uten å kunne det mest grunnleggende. Høyre investerer i vår felles framtid.