Harry Potter på Hedalen skole
Mellomtrinnet ved Hedalen skole har gjennomført et 8-ukers tverrfaglig prosjekt med Harry Potter som tema.
Bilder i dette oppslaget er tatt av Tone Kjensrud, Ragnhild Barlien Berge, Bjarte Lie og Torunn Hagen Bolstad.
Fagene
I norsk og engelsk har det vært fokus på sjangeren fantasy både i lesing og skriving. I naturfag har temaene vært kjemiske reaksjoner og universet, i KRLE har de undersøkt myter og mysterier knyttet til norrøn mytologi og folketro.
I matte har vi jobbet med den magiske brøken, og de har gjennomført sjakkturnering. I musikk har de lært å spille Harry Potter musikken på gitar. I kunst og håndverk har de laget magiske kjæledyr, sopelimer og tryllestaver, og i kroppsøving har de jaktet på den vise stein og spilt rumpeldunk.
Innrullering
I starten av januar ble elevene innrullert på Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom, og hver mandag måtte både elever og lærere stille i skoleuniform.
Fire hus
Klasserommet ble delt i fire “hus»; Griffin, Håsblås, Ravnklo og Smygard. Hver 2. uke bestemte valghatten hvilket av de fire husene de skulle jobbe i.
Huspokalen
En viktig del av opplegget var å samle poeng til sitt hus for å vinne huspokalen.
Poeng ble samlet på mange ulike måter. Gjennom uka kunne elevene samle poeng ved å være hjelpsom mot læreren eller medelever, være en god venn i friminutta, jobbe godt i timene, være en god samarbeidspartner, eller ved å rydde opp etter seg og andre.
Ukesbefalinger, oppgaver og konkurranser
Hver uke var det ulike ukesbefalinger, i stedet for lekser, der elevene kunne vise både kreativitet og arbeidsvilje og samle poeng til huset sitt. I tillegg var det hver uke ulike oppgaver og konkurranser i ulike fag, der husene kjempet mot hverandre. Kampene kunne være brøkkonkurranser, quiz på engelsk eller en real rumpeldunk-turnering.
Strålende innsats
Det har vært fantastiske åtte uker, med strålende innsats hele veien fra samtlige elever. Sjelden har hjemmearbeid vært utført med slik glød og vi har ikke en eneste gang måtte be noen av elevene rydde etter seg, klasserommet har vært magisk strøkent.
Arbeidsinnsatsen har vært stor uansett om det har vært i kroppsøving eller i skriving eller regning. Det har også vært stort fokus på inkludering og samarbeid, og vi har øvd ofte og mye på muntlige presentasjoner.
Samarbeid mellom hjem og skole
En annen positiv effekt har vært samarbeid og kommunikasjon mellom skole og hjem. Elevene ukesbefalinger var alt i fra å lage noe kreativt relatert til Harry Potter-universet, til å gjøre et oppdrag som kom hele familien til gode.
Det er laget middager, vasket klær og gulv og hyggekvelder er gjennomført for hele familien. En uke fikk elevene lov til å gjøre “husnissestreker”. Den uka fikk lærere og elever tilsendt sjokolade fra foreldrene – som viste seg å være en innpakket drue!
Ville gjerne fortsette
Ikke en eneste dag ha elevene klaget over at skolen har vært kjedelig, og mange ønsket at vi skulle fortsette med prosjektet resten av skoleåret.
Utrolig morsomt
Siste skoledag så vi Harry Potter-film, og da overrasket foreldrene oss på nytt med en stor kasse med frukt og sjokolade som vi kunne kose oss med.
Dette prosjektet har vært utrolig morsomt å gjennomføre for både lærere, elever og foreldre. Vi har allerede begynt å tenke på neste tema vi kan gjennomføre tverrfaglig.
Fantasyfortellinger på Hedalen.no
Men før vi kommer så langt, så vil noen av elevene presentere sine fantasyfortellinger for Hedalen.no sine lesere.
De legges ut en periode framover. De fleste av elevene har satt ny personlig rekord i å skrive lange fortellinger, og vi norsklærerne er mektig imponerte.