Ordføreren svarer
29. november sendte Hedalen.no følgende spørsmål til ordfører Marit Hougsrud: «Kan du, i lys av blant annet kommunens kriseplaner, fortelle hva kommunen gjorde under og etter naturkatastrofen som rammet Sør-Aurdal 19. november? Hva mener du kommunen kan gjøre i tiden som kommer for å ta tak i de utfordringer katastrofen ga og vil gi?»
Fredag mottok vi dette svaret på e-post:
«Kommunen satte krisestab fredag ettermiddag. Vi hadde møter gjennom hele helgen og tett dialog utover i uka.
Viktigst for oss var å få oversikt på veier som måtte ryddes, samt å sørge for helsehjelp til alle som har behov for det. Dette fikk vi god oversikt på ganske fort.
De som hadde trygghetsalarm, og som ikke nødvendigvis mottar besøk jevnlig fikk besøk en gang og deretter etter avtale.
I de områdene uten mobildekning, valgte vi å bruke sivilforsvaret til å betjene satellitttelefoner, slik at befolkningen hadde et knutepunkt der de kunne henvende seg.
Det er krevende å få kommunisert i en slik situasjon, da alle de kjente info-kanaler var utilgjengelig i store områder. Vi la ut info på hjemmesiden og facebook, og erfarte at mange fikk det med seg likevel. Men jeg har stor forståelse for at noen føler informasjonen ikke var tilgjengelig og tilstrekkelig.
Vi har hatt tett dialog med SAE, Telenor og Eidsiva, for å følge med på framdriften av gjenoppretting av strøm, mobilnett og fiber. Det har vi fortsatt.
Framover vil våre kriseplaner bli evaluert og revidert på bakgrunn av erfaringer vi har fått gjennom disse ukene.»