Ordfører Marit Hougsrud (Sp). Foto: Arne G. Perlestenbakken

To fylkesveger i Sør-Aurdal foreslått som investeringstiltak

Publisert av Arne Heimestøl 07.07.2025. Sist oppdatert 29.06.2025.

To av de mest nedslitte fylkesvegene i Sør-Aurdal – fv. 0243 Hedalen stavkirke–Åsli og fv. 2464 Leirskogvegen – er nå foreslått som investeringstiltak i Handlingsprogrammet for fylkesveger i Innlandet for perioden 2026–2029.

Utbedringene er anslått til å koste til sammen 65 millioner kroner.

Enstemmig støtte fra kommunestyret

Kommunestyret i Sør-Aurdal behandlet høringsutkastet til handlingsplan 19. juni og vedtok enstemmig støtte til forslagene.

Ordfører Marit Hougsrud fremmet forslaget, som uttrykker glede over at strekningene er inkludert i planen.

Kostnadsrammen fordeler seg på 34 millioner for fv. 0243 og 31 millioner for fv. 2464.

Ytterligere innspill fra kommunen

I tillegg til de to vegprosjektene, har Sør-Aurdal tidligere spilt inn en rekke andre tiltak, med særlig vekt på myke trafikanter.

Dette inkluderer gang- og sykkelveg langs FV 243 og FV 2462, gangfelt ved Valdrestunet, samt generell utbedring av flere fylkesveger, som FV 2458 Austsidevegen, FV 2444 Bagnslinna fra Leiskogkrysset til Etnedal grense og FV 2446 Reinlivegen Haug–Ro.

Etterlyser bedre trafikksikkerhet ved Begna

I en merknad fremmer kommunestyret også forslag om å flytte fylkesvegen ved Begna Industriområde. Bakgrunnen er etableringen av Begna Biohub og økende aktivitet i området, hvor både industri, boliger, skolebusser og tungtransport er avhengige av god infrastruktur.

Kommunen understreker behovet for bedre trafikksikkerhet og ønsker fylkeskommunen skal vurdere løsninger for dette.

Kommentarer til overordnede mål i fylkesvegplanen

Sør-Aurdal peker på manglende omtale av Innlandsporteføljen i det foreslåtte handlingsprogrammet. Kommunen mener planen i større grad må bidra til realisering av fylkestingets mål om grønn industri i 14 ulike steder i Innlandet, og foreslår konkret endring i målformuleringene:

Sør-Aurdal kommune mener at man under mål for utviklingen av fylkesvegnettet i avsnitt 4.2 bør skrive om punkt 7 til: «7. Opprettholde og videreutvikle god transportevne på fylkesvegnettet og støtte utvikling av grønn industri.»

Bekymringer rundt finansiering og vedlikehold

Kommunestyret uttrykker bekymring for det store vedlikeholdsetterslepet, og at midlene ikke strekker til for å møte behovene. De fremhever hvordan dette går ut over både fastboende, næringsliv og tilreisende.

Kritiske til hurtigbåtsatsing på Mjøsa

Kommunestyret stiller videre spørsmål ved forslaget om hurtigbåt mellom Hamar og Gjøvik, og etterlyser en grundig vurdering av nytteverdi og konsekvenser. De mener det er viktig at slike tiltak gir faktisk gevinst for Innlandets innbyggere.

Uenighet om ansvarsfordeling

Til slutt reagerer kommunestyret på forslaget om at kommuner skal overta drift og eierskap for gang- og sykkelveger samt veglys langs fylkesveger. De mener dette skaper ubalanse, og at løsninger må tilpasses hver enkelt kommune.

Les også..

Plantefarging

Farget garn med løkskall

Denne sommeren står sauen i sentrum på Bautahaugen samlinger. Temalørdagene ...
Logoen til Bautahaugens Venner

Bautahaugen lørdag 12. juli

BEKJENTGJØRELSE: Lørdag 12. juli blir temaet SKINNTRYKK med Oddbjørg og ...
Hedalen helselag ny logo

Gå med oss onsdag 9. juli

BEKJENTGJØRELSE: Onsdag 9. juli blir det setervandring på Teinvassåsen. Magnar ...
Svein Erik Wold (Sp)

– Det brenner under skoene våre nå.

Ifølge rapporten for 1. tertial 2025 ligger Sør-Aurdal kommune an ...
Erling Sande. Foto: Senterpartiet

Galskap å tvinge seksåringar til å sitje endå meir

YTRING: Det er reine galskapen å tru at løysinga på ...
Høst i fjellet

Hedalen.no i år 2008

2008 ble et år preget av både feiring og utfordringer ...