Forsøk på svindel
Sist torsdag fikk redaksjonen en e-post som er ett av mange forsøk på svindel. Vi har tatt bilde av meldingen og lagt inn noen piler og tall.
- Det første du kan reflektere over, er avsenderadressen.
- I meldingen finner vi flere utropstegn midt inne i ord. Det vekker ikke tillit.
- Det påstås at vår bank-id er midlertidig blokkert. Nåja, det har ikke vi merket noe til.
- Så kommer fella: Vi blir oppfordret til å klikke ei lenke. Hva som skjuler seg bak den, har vi ikke undersøkt, og det kommer vi heller ikke til å gjøre
- Får vi problemer, kan vi angivelig ringe et telefonnummer. Vi tastet nummeret inn i telefonkatalogen, men fant ikke ut hvem som eier dette nummeret. Vi hengte oss på det andre har gjort, og rapporterte det for bedrageri.
Hva skal du gjøre med slikt?
Dette leser vi på bankID sin side.
«Det er for tiden mange som mottar telefoner, SMS og e-post fra svindlere som vil lure fra deg BankID-hemmeligheter som passord og pin-kode.
Er du det minste i tvil om henvendelsen på telefon, SMS eller e-post er ekte, ta direkte kontakt med bedriften eller etaten for å sjekke om henvendelsen er ekte.
Hvis personen som kontakter deg virker vennlig og hjelpsom, ikke la deg lure. Når noen ber deg oppgi BankID-hemmeligheter på telefon eller gjennom usikre kanaler som SMS og e-post, bør alarmen ringe.
Ingen med rent mel i posten vil be deg oppgi innloggingsdetaljer over telefon, SMS eller e-post. Da er det bedre å legge på og kaste e-posten. Varsle gjerne banken om svindelforsøket.»