Odd Steffen Kjensrud vant NM i lassbærerkjøring for lærlinger
Lørdag 17. september var det norgesmesterskap i lassbærerkjøring for lærlinger og profesjonelle ved Skistua på Eidsvoll verk. NM var en del av Hurdagene – en fagmesse for det utøvende skogbruket i Norge.
I klassen lassbærerkjøring for lærlinger 2022 var det åtte deltakere, og det var altså her hedølen Odd Steffen gjorde det best av alle. Førstepremien var blant annet en pokal, 5000 kr og en sekk.
Andreplassen gikk til Snorre Nordhøy fra Nordland fylkeskommune (venstre side i bildet). Sebastian Malmstrøm fra Tollef Grønvolds Skogsdrift AS ble nummer tre (høyre side i bildet).
Konkurransen ble gjennomført med to identiske og kalibrerte Komatsu 875 lassbærere, hvor to og to førere parallellkjørte på tid og presisjon. Banen besto av fem ulike poster med blant annet lasting av stokker, presisjonskjøring og tårnstabling av kubber.
– Høyt nivå
– Det har vært en jevn og spennende konkurranse, med svært høyt nivå på kjøringen! Selv lærlingene er utrolig dyktige. De er jo nesten like gode som proffene, sier en tydelig imponert Bjørn Lauritzen til Anleggsmaskin.no. Han er fagsjef i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) avd. Skog og ansvarlig for gjennomføringen av lassbærerkonkurransen.
Lærling i Valdres skog
Odd Steffen har gått to år på Lena-Valle videregående skole. Fra 1. august i år er han lærling i firmaet Valdres skog. Også her kjører han lassbærer.
Tid og presesjon
Reglene for NM var de samme som for lassbærerkjøring i 2016.
- Parallellkjøring med to identiske maskiner på et lukket og flatt baneområde – ca. 70 x 50 m.
- Det ble konkurrert på anvendt tid + presesjon gjennom fem poster. Alle måtte forsøke å utføre hindrene etter beste evne.
- Feil/riv for postene 2–4 kvalifiserte for straffestokker. Hver enkelt feil ga en slik stokk, og maks antall straffestokker på postene 2, 3 og 4 var ni. Straffestokkene hadde oransje farge og lå på utsiden av hindrene.
- Ved gjennomført løype skulle det være 19 tømmerstokker på lasset + eventuelle straffestokker. Alle stokkene skulle være jamndratt i enden – maks 10 cm ut fra lastgrinda. Avvik ga tidsstraff på 20 sekunder per slik stokk.
Før start
Deltakeren skulle etter anvisning kjøre fra målområdet opp til start med utlegging av stokker langs løypa. (Dommerne tilrettela hindrene.)
Maskinen skulle deretter stilles opp bak startstreken med motoren i gang. Juruformannen sørget for start med flagg. Klokkene ble startet sammen med flagget.
Post 1
Obligatorisk opplasting av 10 tømmerstokker, én om gangen. Fem tømmersokker lå parallelt med kjøreretning. Fem stokker lå på tvers. Alle stokkene måtte lastes.
Post 2
Her skulle en tømmerstokk dras ut av en port på bakkenivå uten berøring av port/sidestolper. Berøring eller riv medførte straffestokker. Hver feil ga en ekstra straffestokk. Maks 3.
Post 3
En tømmerstokk skulle dras ut av en port med en tverrpinne liggende over port, uten berøring av sidevegger og pinne. Berøring eller riv medførte straffestokker. Hver feil ga en ekstra stokk. Maks 3.
Post 4
Stabling av fem kubber. Hver kubbe ble godkjent når griper ble satt på neste kubbe. Dersom deltakeren ikke forsøkte å stable kubbe 5, medførte det tilleggstid på 30 sekunder. Ferdig tårn måtte stå i minimum 15 sekunder.
Riv av kubber før 15 sekunder medførte straffestokker, én per riv; maks 4 stokker.
Post 5
Her var det obligatorisk opplasting av sju tømmerstokker fra «krybbe»- Deretter ble tømmerklo satt rundt midtstokk i krybben for markering av gjennomført løp. Ved forskyvning av krybbens midtstokk til sjenanse for postens gjennomføring ble det gitt ett minutts tilleggstid. Dersom rampen ved avslutning kom helt ut av stilling, medførte det diskvalifikasjon.
Klokka ble stoppet da kloa grep rundt midtstokken.