Nye brann- og redningsbiler på plass i Hedalen og Begna
To Mercedes Sprinter – lang utgave, bygd i Flekkefjord av firmaet Egenes Brannteknikk, er nå stasjonert i Begna og Hedalen.
– De nye bilene er laget for hurtig førsteinnsats. De er dessuten vesentlig bedre tilrettelagt for mannskapenes arbeidssituasjon enn de gamle bilene, sier brannsjef Laila Lien Østgård. Hver bil kostet 1,6 millioner kr eks. mva.
To biler på hver stasjon
Brannbilen fra 1991, som er i Hedalen i dag, skal fortsatt være stasjonert i bygda. Den skal bygges om slik at den kan frakte 6000 liter vann – 3500 liter mer enn i dag. Dermed blir det to brannbiler stasjonert i oppvarmet garasje på Øverby.
– Brannsatsjonen i Begna skal også beholde den gamle brannbilen – en Unimog fra 1982. Denne bilen er særlig godt egnet når vi blir kalt ut på skogbranner, så denne beholder vi så lenge den er i forsvarlig stand, sier Lien Østgård.
De nye brannbilene
De nye brannbilene har firehjulstrekk med mannskapscabin og røykdykkerstoler. De er godt tilrettelagt for varierende topografi. I tillegg er de blant annet utstyrt med 300 l vann, skumanlegg, elektrisk frigjøringsverktøy, røykvifte og vinsj.
Bilene er forholdsvis lette og med gode kjøreegenskaper, noe som bidrar til at de kommer hurtig fram. De er utstyrt- og tilrettelagt for hurtig innsats ved ankomst skadested, slik at en kan komme raskt i gang for eksempel brannslukking.
Eksempelvis kan en bore hull i en vinduskarm i en bygning der det er brann på innsiden, stikke et tåkespyd på formstiv slange inn, og dempe eller slukke en brann med vanntåke før en tar seg inn i rommet.
– Denne måten å dempe eller slukke brann på er et eksempel på at en kan komme hurtig i gang når minuttene teller. Det er i tillegg sikrere for mannskapene å slukke en brann fra utsiden enn innsiden. Det er farlige gasser i bygninger som brenner. De som skal ta seg inn i brennende bygg, må bruke røykdykkerutstyr og være sertifiserte for slike oppgaver.
– Men vil 300 liter vann monne når en skal slukke en brann?
– Skumanlegget på disse brannbilene gir 7 liter slukkemiddel pr. 1 liter vann, altså 2100 liter skum på én tank. Det er nok til en førsteinnsats. Husk at disse bilene også kan forsynes med vann på skadestedet, til og med fra hageslanger. Dessuten vil tankbiler komme fram etter hvert når det er behov for det, sier brannsjefen.
– Skummet som benyttes, har både kjølende og kvelende egenskaper og er et godt slukkemiddel i de aller fleste branntilfeller.
Trafikkulykker
Valdres brann- og redningstjeneste blir også kalt ut når det har vært trafikkulykker. Elektrisk frigjøringsverktøy bidrar til hurtig frigjøring av personer som sitter fast i kjøretøy. Skumanlegg kan også brukes til å slukke bilbranner.
Helseoppdrag
I Sør-Aurdal rykker Valdres brann- og redningstjeneste også ut på helseoppdrag. I 2021 var det 12 slike oppdrag i denne kommunen.
De nye bilene er utstyrt med hjertestarter, oksygen og førstehjelpsutstyr. – Utstyret som disponeres, er i hovedsak akutthjelper-enheter sydd sammen av Stiftelsen Norsk Luftambulanse og suppleres etter bruk og behov, sier Lien Østgård.
Brannstasjoner planlegges
Valdres brann- og redningstjeneste har planer om å bygge nye brannstasjoner i både Begna og Hedalen. – I 2022 er det satt av midler til prosjektering av disse tiltakene, sier Lien Østgård.