Tilstandsrapport for grunnskolen i Sør-Aurdal 2021YTRING
Hvis man velger å lese denne rapporten med positive øyne, er det en rekke faktorer som er viktig fra elevenes ståsted:
- Det er høy lærertetthet i kommunen.
- Det er færre lever pr. lærer enn landsgjennomsnittet.
- 93,5 % av lærerne har godkjent utdanning, og det arbeides målrettet for å komme opp i 100 %.
- Det arbeides målrettet med videreutdanning av lærere.
- Elevundersøkelsen viser at mestring ligger over det nasjonale snittet.
- Når det gjelder vurdering for læring, ligger trinn 7 og trinn 10 litt over nasjonalt nivå.
- Siden 2018–2019 har det vært en forbedring av antall grunnskolepoeng på 4,8 poeng.
- Alle elevene som avsluttet grunnskolen i 2020, startet på videregående opplæring samme år.
- Kommunen har fokus på en trygg og positiv skolehverdag, og det arbeides bevisst og målrettet mot mobbing.
Det er et faktum at grunnskolepoengene ligger litt under nasjonalt snittnivå, og standpunktkarakterene i norsk, engelsk og matematikk ligger så vidt under nasjonalt nivå.
Under debatten i kommunestyret ble det hevdet at kommunen ikke fikk ønskede resultater av de ressursene man hadde satt inn i grunnskolen. Det ble brukt som et argument for å spare ressurser.
Jeg har arbeidet i grunnskolen i over 25 år, og min erfaring er at læring er sammensatt, og resultatene kommer ikke nødvendigvis umiddelbart som poeng på nasjonale prøver og eksamener.
At man har hatt en trygg og positiv opplæring i grunnskolen, viser seg ofte seinere i livet gjennom skolegangen i videregående og seinere i arbeidslivet.
Avslutningsvis vil jeg hevde at Sør-Aurdal kommune kan være stolt av den satsingen som vises med god ressurstilgang i grunnskolen og elever som trives i klassen.
Bagn, 20.12. 21
Finn O. Teslo, kommunestyrerepresentant for AP