Sør-Aurdal Energi

Kompensasjon og erstatning

Publisert av Arne Heimestøl 18.12.2021. Sist oppdatert 17.12.2021.

14.12. publiserte Hedalen.no en artikkel om kompensasjon for langvarig strømbrudd. Her viste vi til Sør-Aurdal Energi sin nettside der vi blant annet leser dette:

«Husholdninger og fritidsboliger skal få utbetalt en kompensasjon når de har hatt avbrudd som varer i mer enn 12 timer. Har du hatt flere påfølgende strømbrudd regnes de som sammenhengende om du ikke har hatt normal strømforsyning minst 2 timer mellom avbruddene.»

Nederst på siden er det et avsnitt om erstatningsansvar i forbindelse med strømbrudd:

«For skader som oppstår i forbindelse med strømbrudd, hvor årsaken skyldes forhold utenfor nettselskapets kontroll (eksempelvis uvær), har nettselskapet ikke noe erstatningsansvar. I slike tilfeller må du som kunde kontakte ditt forsikringsselskap for å få klarhet i hvilke dokumenterbare økonomiske tap som dekkes.

Nettselskapets ansvar og ansvarsbegrensning overfor kunde er beskrevet i Nettleieavtalen

Nettselskapets erstatningsansvar

Nils Martin Sætrang
Nils Martin Sætrang, daglig leder i SAE. Foto: SAE

En leser har tatt kontakt med redaksjonen og spurt om vi kan undersøke hva det siste avsnittet vi har gjengitt ovenfor, betyr. Daglig leder i SAE, Nils Martin Sætrang, skriver følgende i en e-post til Hedalen.no:

«Ordningen som omtales (hovedsaken), er kompensasjon som utbetales til de som har vært berørt av langvarig utkopling. Kompensasjonen har ingen kopling til erstatningsrett.

Den aktuelle teksten henviser til erstatning for følgeskader av langvarig avbrudd, eksempelvis frostskader, ødelagte frysevarer og lignende. Nettselskapets objektive ansvar er omtalt i Nettleieavtalen §13

Lov om forbrukerkjøp

I paragraf 13 i Nettleiavtalen vises det til § 34 i Lov om forbrukerkjøp:

§ 34. Produktskader

«Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.

Når selgeren betaler erstatning for skade på annet enn salgstingen selv, trer selgeren inn i forbrukerens eventuelle krav mot produsenten etter lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar.»

Les også..

Skogskader tema i Stortinget

Stortingsrepresentant Torgeir Knag Fylkesnes (SV) sendte 17.1. skriftlig spørsmål til ...
Revydeltakere

Valdres revycamp resulterer i egen ungdomsrevy

I helgen var ungdommer samlet på revycamp – målet var ...
Korona

Utdeling av hurtigtester

I tråd med nye retningslinjer fra regjeringen, legges det nå ...
Hedalsheimen. Foto: Helge Nordby

Treningsrommet på HedalsheimenBEKJENTGJØRELSE 

Treningsrommet blir i disse dager pusset opp og fornyet av ...
Korona

Registrer positiv hjemmetest og nærkontakter

Nå kan du som innbygger registrere positiv hjemmetest på deg ...
Hedalenen helselag sin logo

LoddsalgBEKJENTGJØRELSE 

Vi går med loddbøker i tida framover. Kontant og vipps. ...