Mer om Base Elg
Tyskerne hadde under andre verdenskrig opprettet en haug med lytteposter og mange radarer rundt omkring i landet for å få varsel om engelske styrker prøvde å komme seg inn over landet med fly og skip.
Interessant puslespill
Det er i mange bøker kun skrevet «lyttepost» – men lite om hva/hvor det var for noe. Jeg kom tilfeldigvis over et par kopier av en engelsk og en tysk liste fra 1945 på et krigsforum som var postet i 2019.
Her lå faktisk oversikten over hele landet, komplett i to filer, med den tyske navnsetting av anleggene, beskrivelse av hva de besto av, og når en søker opp de tyske navn, finner en mye mer informasjon. Jeg har lett opp kartreferanser og lagt over i filer, som er importert inn i kartene.
Mye av de engelske referansene går igjen på de tyske kartreferanser, for det er disse som er meldt inn til SOE. Det er en liten jobb å gjøre med å «pare» de røde og sorte kartmerkene, der de stemmer overens. Små avvik kan bety mangelfull eller feil notering av referansepunkter.
I all litteratur har disse stasjoner fått mange navn; Tysk leir, tysk stilling, tysk lyttepost, tysk observasjonspost, tysk radar, tysk radiostasjon etc.
Det er tydelig at få i ettertid har hatt den hele og fulle oversikt over alle disse stasjoner, som går fra svenskegrensen til russe-grensen. De som rapporterte til SOE, kjente heller ikke hele kjeden, de hadde bare enkeltobservasjoner, og etter krigen ble mesteparten demontert og revet, og gikk i glemmeboken, uten at engang navnene var registrert.
Interessant for Base Elg?
Jeg må vurdere hvor store deler av dette vi skal inkludere i Base Elg, mest sannsynlig begrenser vi det til de som hadde innvirkning på operasjoner til/mot Base Elg 1944 og 1945, men jeg kommer uansett til å lage en kortfattet side med all informasjon for hele landet. Kartlinken som presenteres nå, er midlertidig og vil bli slettet senere. Her er posisjoner fra 15. april 1945 fra oversikten over de tyske lyttestasjoner og radarer over hele landet.
Britiske etterretning samlet all informasjon fra flyobservasjoner og ga ut denne listen til flygere rundt 19. februar 1945. Listen ble oppdatert til flygere og andre, slik at de kunne sjekke ut fare i området de skulle fly over.
På Tonsåsen var radarstillingen Trauerweide, som besto av to svære Würzburg Riese Giant-radarer, og en Freya LZ borte ved stasjonen. Det vestre radarfundamentet er godt synlig, Würzburg 1:
Würzburg 2
Det andre ligger bak myra i åsen bak hytte på østsiden – og begge består av et vaktrom og et støpt radarfundament på hvert sted. I terrenget ligger den 340 meter østenfor Wurzburg 1. Det hadde vært artig om noen fant de andre, og tok bilde av det, samt av Freya-fundamentet ved stasjonen.
Denne tegning er litt artig, det er et utsnitt fra et tegnet kart som ble laget i 1944 – og sendt til England. I Haganæs sin bok – «Om det koster deg livet» var det Bjarne Holt-Larsen som laget en tegning på grunnlag av en «omvisning» han fikk av nazi-lensmannen, og litt etterpå kom Hermann Christiansen over fra Base Elg i Vassfaret og fotograferte hele anlegget i det skjulte.
Freya
I området bak Nystøl Rekreasjonshjem-stasjonen – stod en Freya LZ-radar. Fra avkjøring Bangslinna i avkjøring til Nystøl, ca. 420 m i NØ til høyde 739. Den skal ha et lite stålfundament – og fire betongklosser rundt selve senterfestet. Har vært å lett i området, uten å se disse.
På østsiden av Vesle Øyangen, nært mot utløpet av vatnet, ligger og noe vrakdeler av noen art. Det påståes å kunne være rester av en stridsvogn som ble brukt i 1940.
I tillegg var det 8 lyttestasjoner spredd over et stort område, som rapporterte til Trauerweide. De som lå under Trauerweide, var disse:
- OSO 10 Gjøvik (Bergatoppen)
- OSO 11 Granum (Fluberg)
- OSO 12 Sanderstølen (Stølsdokken Fjellhotel/Sanderstølen Fjellgard)
- OSO 13 Gol (Åsgardane)
- OSO 14 Aal (Skrattegard)
- OSO 15 Geilo (Ukjent sted)
- OSO 16 Fagerheim(Faggenheim)
- OSO 17 Nes (Nes i Ådal – Volden)
Det lå også et på Sokna, men dette tilhørte Sandsvær radaren.
Den neste radar (Sauerampfer) holdt til ved Sandsvær – og disse dekket mesparten av trafikken over Hardangervidda. Men likevel kom det bortimot 200 slipp-flighter inn over D 14 sitt område – Buskerud og Valdres.