Veg som trenger vedlikehold

Høring – vegnettsplan for Innlandet fylke

Publisert av Arne Heimestøl 25.04.2021. Sist oppdatert 25.04.2021.

Ved utarbeidelsen av planer, strategidokumenter og andre saker, inviterer fylkeskommunen berørte parter til å komme med innspill gjennom høringer og offentlig ettersyn.

Vegnettsplanen for Innlandet fylke var lagt ut på høring til 23. april. Formannskapet skal behandle saken i sitt møte tirsdag 27. april.

Oppland og Hedemark er slått sammen til Innlandet fylke. I dag gjelder to vegnettsplaner. Nå skal en helhetlig vegnettsplan erstatte de to eksisterende planene.

Planforslaget har en tekstdel og en kartdel.

Tekstdelen

Tekstdelen er statisk og gir rammer og prinspipper for inndeling i funksjonsklasser. Etter regionreformen i 2020 er SAMS vegadministrasjon avviklet, og fylkeskommunene fikk ansvaret for fylkesvegnettet gjennom egen vegadministrasjon.

Fylkesvegene er innplassert i funksjonsklassene B-E. Til forskjell fra tidligere vegnettsplaner omhandler planen her derfor ikke riksvegene, som er plassert i funksjonsklasse A.

Ved inndeling i funksjonsklasser er utgangspunktet hvilken type trafikk som er hovedbruker av vegen, og gjennom dette hvilken funksjon vegen har eller er prioritert for.

FunksjonsklasseType veg
Bregionale hovedveger
Clokale hovedveger
Dlokale samleveger
Elokale atkomstveger

Du kan lese mer om kriterier som er lagt til grunn og vurdert ved inndeling i funksjonsklasser på side 8 i planforslaget.

Hva med vedlikehold?

Sitat fra planforslaget:
«Inndelingen i funksjonsklasser er ikke automatisk en rangering av veger med tanke på prioriteringer av vedlikehold og utbedring/oppgradering, men det vil være informasjon til strategiske diskusjoner, og gi et bedre grunnlag for politiske prioriteringer, leser vi i planforslaget.»

Kartdelen

Kardelen presenteres digitalt. Denne delen av planen er dynamisk. Enkelte vegstrekninger vil kunne endres som følge av egne vedtak uten at vegnettsplanens tekstdel endres.

Funksjonsklasser på fylkesveger i Sør-Aurdal

Her er forslagene:

  • FV 2450 (Gamle E-16) Klasse C
  • FV 2444 (Bagnslinna) Klasse D
  • FV 2450 (Liagrendvegen) Klasse D
  • FV 2458 (Austsidevegen) Klasse D
  • FV 2456 (Hedalslinna) Klasse D
  • FV 243 (Hedalsvegen) Klasse D
  • FV 2442 (Veståsvegen) klasse E
  • FV 2448 (Reinlivegen) klasse E
  • FV 243(Hedalsveien nord) Klasse E
  • FV 2464 (Leirskogsvegen) klasse E
  • FV 2460 (Sæterbygda/Åsebygda) Klasse E
  • FV 2454 (Vestsidevegen Hedalen) Klasse E

Saksframstillingen

Kommunedirektøren foreslår å endre funksjonsklasse for følgende veger:

  • FV 2442 (Veståsvegen) flyttes fra funksjonsklasse E til D.
  • FV 2448 (Reinlivegen) flyttes fra funksjonsklasse E til D.
  • FV 243(Hedalsveien nord) flyttes fra funksjonsklasse E til D.
  • FV 2464 (Leirskogsvegen) flyttes fra funksjonsklasse E til D.

Dette begrunnes blant annet med at Sør-Aurdal har over 3 500 hytter, og antall fritidsboliger vil øke.

Når det gjelder Reinlivegen, vises det til at Reinli barnehage er barnehage for hele øvre del av Sør-Aurdal. Dette medfører mye trafikk.

Videre vises det til at bomvegene mellom Hedalen og Nesbyen og Veståsen og Gol er gjennomgangsveger med betydelig og økende trafikk.

Leirskogvegen er blant annet en omkjørings- og pendlerveg, og vegen er dessuten en forbindelse mellom bygda Leirskogen og kommunesenteret Bagn.

Les også..

Kartutsnitt

Flytte til fritidsbolig?

3. november 2022 vedtok kommunestyret følgende: «Ved behandling av dispensasjon ...

Høyre satser på kvalitet og innhold i barnehageneYTRING 

Gode barnehager er en viktig del av grunnmuren i velferdsstaten ...
Værvarsel

Kraftige vindkast mandag 30.1.

Søndag 29.1. kl. 12:30: Yr.no har sendt ut gult farevarsel. ...
Normisjon

Hedalen misjonsforeningBEKJENTGJØRELSE 

har møte hos Gerd og Herman Sukke onsdag 1. februar ...
Arkeologisk utgraving av kullgrop på Teinvassåsen

Kullgropene datert

Kulturhistorisk museum utførte en undersøkelse av fem kullgroper på Teinvassåsen ...
Rådyr

Vanskelig vinter for hjortevilt

I Hedalen er snødybden rundt 100 cm. Mye snø har ...