Kostnader ved drift av ladestasjonYTRING
Det er ikke korrekt at jeg har uttalt at den årlige kostnaden er på kr 90 000. Dette er informasjon hentet fra den kommunikasjon jeg hadde med SAE i forkant der SAE stipulerer kostnadene for ladestasjon. Dette er kommunikasjon Hedalen.no har fått tilgang til og brukt i artikkelen. I etterkant viser det seg heldigvis at tallet er lavere.
- Se oppslaget Ladestasjon ble tapsprosjekt første driftsår og kommentar til artikkelen.
Det faktiske forholdet i saken er at jeg i perioden har hatt et snittforbruk på 18,3 kWh. Hadde jeg betalt etter dette, hadde den årlig effektavgiften vært på 12 000 kr. Mens den med maks forbruk ville blitt på 39 000 kr.
Dette betyr at jeg med et forbruk på 10 300 kilowatt-timer betaler over 3 kr pr. kWh. I samme periode betalte jeg 1 100 kr for strømmen.
I Til ettertanke 1 skriver SAE at det er et effekttap på 100 000 kWh på denne trafoen. Kostnadene for dette blir ikke nevnt. Jeg regner med at SAE har et bilde på utgiftene for energitap i sitt linjenett som kan si noe om disse kostnadene. Det gir liten mening å bruke en slik informasjon uten at dette blir klargjort.
SAE informerte om andre tariffer da jeg tok dette opp med dem. Det er i etterkant gjort utredninger på dette. Kostnadene med en slik omgjøring vil bli mellom 15 000 og 30 000 kroner. Det viser seg da at effekten på ladestasjon vil bli så lav at jeg ikke kan markedsføre den som en hurtiglader. En slik løsning, etter mitt syn, lite formålstjenlig.
Til ettertanke
Dette handler ikke om hvem som har gjort galt eller riktig. SAE er et monopol som blir styrt av andre når det gjelder priser og tariffer. Det er her den store feilen ligger.
Om det er slik at vi skal nå våre mål i det grønne skiftet, må alle ledd bidra. Distriktene blir taperne i dette. Jeg er kjent med at flere av distriktsbutikkene vurdere å gjøre det samme som jeg har gjort, men med slike kostnader stopper denne utviklingen opp.