Nye læreplaner for grunnskolen
Fra og med august 2020 blir de nye læreplanen tatt i bruk for 1.–9. trinn i grunnskolen. For 10. trinn blir læreplanen innført i august 2021.
Læreplanen har fått en ny, overordnet del. Den beskriver hvilke verdier og prinsipper grunnopplæringen skal bygge på.
Ny læreplanstruktur
Læreplanen har fått ny struktur. Fagplanene har lik oppbygging:
- Om faget
- Fagets relevans og sentrale verdier
- Kjerneelementer
- Tverrfaglige tema
- Grunnleggende ferdigheter
- Kompetansemål og vurdering
- Vurderingsordning
Kompetansebegrepet
Læreplanen har fortsatt kompetansemål, men kompetansbegrepet er fornyet og blir definert slik:
Kompetanse er å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning.
Dybdelæring
Antall kompetansemål er redusert i de nye fagplanene, og nå satses det i større grad enn før på dybdelæring. – Samfunnet og arbeidslivet endrer seg med ny teknologi, ny kunnskap og nye utfordringer. Vi trenger barn og unge som reflekterer og er kritiske, skriver Utdanningsdirektoratet.
Vurdering
Elevene skal ha gjennom hele skoleløpet få underveisvurdering, og ved slutten av 10. trinn gis det sluttvurdering. Se gjerne Utdanningsdirektoratets film om vurdering:
Norskfaget
Norskfaget er skolens største fag. Her kan du ta en titt på den nye læreplanen i dette faget.