Budsjettprosessen
Det har vært en del uklarheter rundt budsjettprosessen. Vi har spurt ordfører Marit Hougsrud hva det er som skal skje fram til kommunestyrets møte 17. desember.
Slik vi har forstått det, blir forslag til budsjett og økonomiplan publisert på kommunens hjemmeside tirsdag 17.11. Formannskapet behandler budsjettet 24.11. Kommunestyret behandler budsjett og økonomiplan 17.12. Hvem er det som legger fram budsjettet for formannskapet? Her antydet kommunedirektøren at ordfører kunne være med på dette. Ordfører er den eneste av politikerne som har skriverettigheter i dataverktøyet «Framsikt»…
– Det er kommunedirektøren som legger fram sitt budsjettforslag til formannskapet. Ordføreren har ikke skrivetilgang i kommunedirektørens forslag, men i et eget utkast som er laget for at vi bedre skal se hvordan de forskjellige tiltakene slår ut.
Hvem er det som bestemmer hvilke «signaler» det er som blir tatt hensyn til før budsjettet publiseres?
– Selv om det er ulike «signaler» som kommer fra det politiske miljøet, vil kommunedirektøren legge fram sitt forsalg på bakgrunn av sitt faglige og økonomiske grunnlag. Ordføreren kommer ikke til å legge noen føringer på kommunedirektørens forslag på forhånd.
Se dette høringsbrevet. Her ser det ut til at alle i kommunen er høringspart. Hvilke tidsfrister gjelder for høringen, og hvem skal behandle innkomne høringskommentarer?
–– Kommunedirektøren innstiller til formannskapet, og formannskapet innstiller til kommunestyret. Det ligger ute til offentlig ettersyn, og alle som vil kan komme med innspill til budsjettet. Det kan sendes til ordfører og/eller kommunedirektør. Dette er ikke noe annerledes enn det har vært tidligere. Vi følger kommuneloven som sier følgende:
Innstillingen til økonomiplan og årsbudsjett, med alle forslag til vedtak som foreligger, (14-3-11) skal offentliggjøres minst 14 dager før kommunestyret eller fylkestinget behandler den. (14-3-12) Dette gjelder ikke for innstillinger om endring i vedtatt økonomiplan eller årsbudsjett. (14-3-13)
Note (14-3-12)
Ved Jan Fridthjof Bernt. Noten er ny 09.10.2019.
Kravet om at innstillingen om årsbudsjettet skal legges ut til alminnelig ettersyn, tar sikte på å muliggjøre debatt om denne i offentligheten, og eventuelt mer direkte reaksjoner overfor kommunestyret eller fylkestinget, før budsjettet vedtas.
Hvilke krav stiller kommunen til innhold og språk i høringsdokumentene ettersom alle i Sør-Aurdal kan delta i høringen?
– Flere av oss i kommunestyret har bedt om at det lages en «ordliste» der de vanlige, men vanskelige ord og uttrykk i dokumentene blir forklart. (Både i budsjettsammenheng, men også i andre sammenhenger). Ellers følger vi kommuneloven her også, i § 14-4, der står det at økonomiplan og budsjett skal settes opp i balanse og være realistiske, fullstendige og oversiktlig. Vi regner med at saksutredningen vil være slik, nemlig oversiktlig og grei.