Koronapandemien skaper usikkerhet for kommuneøkonomien
Saken Budsjettoppfølging 1. tertial 2020 tyder likevel på at kommunen vår har god kontroll til nå. Det foreslås foreløpig ikke budsjettendringer.
Inntektsendringer
I forhold til den siste årsprognosen som er utarbeidet av Kommunenes sentralforbund, vil sum skatt og rammetilskudd bli 1,4 millioner kr høyere enn budsjettert for 2020.
Rammetilskuddet kommunen får fra staten, øker med 3,3 millioner kr i forhold til vedtatt budsjett for 2020. Dette inkluderer midler som kommuner får på grunn av koronapandemien.
Skatteanslaget er imidlertid nedjustert og kan føre til et inntekstbortfall på 1,9 millioner kroner.
Kostnadsveksten kan bli redusert fra 3,6 til 1,4 prosent som følge av lavere pris- og lønnsvekst. Lønnsoppgjøret er utsatt til høsten, så her er det fortsatt usikkerhet.
Endringer i driftsutgifter
Sum lønn og sosiale utgifter er etter første tertial 3 millioner kr under periodebudsjett – av dette er 1,1 millioner kroner avsatt til høstens lønnsoppgjør.
Det er innsparing på fastlønn, mens det er merforbruk knyttet til vikarer, ekstrahjelp og overtid på 1,5 millioner kr.
Utgifter til sykevikarer er i første tertial totalt på 2,5 millioner kr, mens sykepengerefusjonen for samme tidsrom også er på 2,2 mill kr ( det er noe etterslep på sykepengerefusjoner).
Totalt var sykefraværet på 11 % 1. kvartal, mens det for tilsvarende periode i 2019 var på 9,7 %. Karentenefravær på grunn av koronapandemien bidro til det høye sykefraværet.
Usikkerhet
I saken leser vi at det er knyttet stor usikkerhet til hvilke konsekvenser koronapandemien vil få for kommunens økonomi. Per 27. mai har en brukt 2,2 millioner kroner på prosjekter knyttet til Covid 19. I tillegg har kommunen et inntektstbortfall på 491 000 kroner på grunn av stenging av barnehager og skolefritidsordninger.
Renteendringer
Rentenedsettelser kan føre til at kommunen vil få ca. 450 000 kroner mindre enn budsjettert i 2020 til renteutgifter. Finansinntektene ser imidlertid ut til å gi en mindreinntekt på 645 000 kroner.