Ønsker flere tilbakemeldinger
Oppdatert oppslag: Det har kommet inn en del svar på undersøkelsen som kommunen og bygdeutvalget gjenomfører. Temaet er mobildekning. Se spørsmålene nederst i artikkelen.
Sør-Aurdal kommune vil i samarbeid med Hedalen bygdeutvalg kartlegge hvordan mobilnettet fungerer i bygda og fjellområdene. Når kartlegginga er ferdig, vil utbyggerne bli kontaktet.
Dårlig dekning
– På gården vår hadde vi bedre taledekning med sveivetelefon enn det vi i dag har med mobiltelefon, sier Øyvind Jordet. Han er frustrert over at mobildekningen på bostedet er elendig. Og det har ikke blitt bedre etter at han byttet mobiloperatør.
Kan det være flere som har lignende erfaringer?
Kommunen vil være med
– Sør-Aurdal kommune har brukt midler på å bygge ut fiber i hele kommunen. Vi håper at fiberutbyggingen også kan muliggjøre bedre og mer robust mobildekning enn det vi har i dag. Dette skriver rådgiver Stig Solbrekken i Sør-Aurdal kommune i e-post til Hedalen.no.
Stormen som rammet Hedalen 19. november 2021 ble en vekker for mange. Da gikk både nødnettet og mobilnettet ned.
Nå tar Solbrekken til orde for en karlegging av dekningsforholdene både for fastboende og fritidsinnbyggere i Hedalen. Når dette er gjort, ønsker kommunen i samarbeid med Hedalen bygdeutvalg å følge opp med å utfordre Telenor, Ice og Telia på hva de tre selskapene kan gjøre for å få både sikrere og god dekning i hele Hedalen.
Mobilmaster
Det er fire mobilmaster i Hedalen. Lengst sør i bygda er det ei mast i Lindlia. Den neste finner vi i Vestrom i Vestbygda. Masta på Skartjernskollen skal dekke store deler av Midtbygda og Hedalen nord med Åsli. Den siste masta er plassert på Søbekkseter.
Det har vært planer om å få til mobilmaster på Teinvassåsen, men etter det Hedalen.no kjenner til, er slike planer lagt på is fordi det ikke er framført strøm til området.
Ikke alle mastene har fibertilknytning. Det er en slik oppkobling Solbrekken mener mastene bør ha. Et sentralt spørsmål er om det må til én eller flere master for at alle skal få tilfredsstillende dekning i bygda og på fjellet.
5G
De tre selskapene er i gang med utrulling av 5G. Dette skriver Forskning.no:
«5G betyr 5. generasjons mobilnett. Det er ikke én teknologi, men en samling av teknologier og oppgraderinger. Med 3G kunne vi for alvor gå på nettet med mobilen. Med 4G fikk vi mer fart.
5G lover å gi enda raskere nett, på nivå med fibernettet. I tillegg ser operatører og forskere for seg flere bruksområder enn kun mobilbruk. Bruksområdene deles gjerne inn etter tre ting:
- Ultrapålitelig kommunikasjon med lav forsinkelse
- Bedre mobilt bredbånd
- Maskin til maskin-kommunikasjon, også kalt tingenes internett»
Sjekk om telefonen din takler 5G.
Fremtidens digitale Norge
26. september 2024 la Digitalisering- og forvaltningsdepartementet fram sin nasjonale digitaliseringsstrategi 2024–2030. Her leser vi blant annet følgende:
«Nye tjenestetilbud og bruksområder basert på fiber og 5G-mobilteknologi etableres raskt i tettbygde strøk. De gir grunnlag for nye måter å løse oppgaver på og økt verdiskaping og produktivitet.
Det er viktig at disse tilbudene også gjøres tilgjengelige i spredtbygde områder. Hundre prosent dekning er først og fremst viktig for den enkelte innbyggeren skal kunne delta fullt ut i samfunnet, men er også viktig for utviklingen av næringslivet og for at offentlig sektor skal få størst mulig nytte av digitaliseringen.
Tilgang til mobilnett med høy hastighet er viktig ikke bare der folk bor, men også der folk jobber og ferdes. Økt arealdekning for mobilnett er blant annet viktig for landets beredskap og sikkerhet.»
(Vår utheving)
Dekningskart
Alle tre utbyggerne har dekningskart på sine sider. Skriv inn bostedsadressen din. Så kan du se hva de ulike selskapene tilbyr. Stemmer dekningen som anslås med dine erfaringer?
Mangler du tilfredsstillende mobildekning?
Dette ønsker kommunen og bygdeutvalget å finne ut av. Hedalen.no sin rolle er å informere og legge til rette for kommunikasjon.
Send e-post til mobil@hedalen.no.
I e-posten forteller du om følgende:
- Hva er navnet ditt?
- Hva er bosteds- og/eller eller fritidsadressen din i Hedalen?
- Hva er e-postadressen din?
- Hvilken nettleverandør har du på telefonen, Telenor, Telia eller Ice?
- Hvor god dekning er det på adressen din og i nærliggende områder? (Se på måleren på telefonen din.) Bruk ett av alternativene 1. Svært dårlig. 2. Dårlig. 3. Middels 4. God. 5. Svært god.
- Hvordan fungerer tale på adressen din? 1. Svært dårlig. 2. Dårlig. 3. Middels 4. Godt. 5. Svært godt.
- Hvordan fungerer andre mobiltjenester på adressen din? 1. Svært dårlig. 2. Dårlig. 4. Middels 4. Godt. 5. Svært godt.
Når kartlegginga er gjennomført, vil kommunen i samarbeid med bygdeutvalget vurdere videre tiltak.