To av tre nye personbiler er elbiler
I 2021 ble det førstegangsregistrert 176 000 personbiler. 65 prosent av disse hadde kun elektrisk motor. Til sammen er nå 16 prosent av alle personbiler i Norge elbiler. Dette opplyser Statistisk sentralbyrå.
Andel elbiler av nyregistrerte personbiler i Valdres i 2021
Nedenfor ser du at Valdres-kommunene følger gjennomsnittet. Unntaket er Etnedal.
Sør-Aurdal | 67 % |
Etnedal | 38 % |
Nord-Aurdal | 62 % |
Øystre Slidre | 76 % |
Vestre Slidre | 67 % |
Vang | 63 % |
Vekst for el og hybrid
Antallet elbiler i Norge vokste i 2021 med 36 prosent fra 340 000 til 461 000 og utgjorde 16 prosent av personbilparken. Hybridbiler har en økning på 19 prosent sammenlignet med forrige år og stod for 11 prosent av personbilbestanden.
Bensindrevne biler utgjorde 31 prosent av personbilbestanden, en nedgang på 6 prosent. Antallet personbiler med dieselmotor ble redusert med 3 prosent til 1,2 millioner. Dieseldrevne biler stod for 42 prosent av hele personbilparken.
Vraking
I 2021 ble 105 181 personbiler i Norge innlevert gjennom vrakpantordningen. Personbiler er i gjennomsnitt 16 år når de blir tatt ut av trafikken.
Registrerte personbiler etter type drivstoff i Sør-Aurdal i 2021
Drivstoff | Antall i 2021 | Prosent i 2021 |
Bensin | 611 | 31,2 % |
Diesel | 1 119 | 57,1% |
El. | 141 | 7,2 % |
Annet drivstoff (hovedsak hybrid) | 89 | 4,5 % |
Nulluslippskjøretøy – Norges mål framover
I Nasjonal transportplan 2022–2033 leser vi følgende:
«Nasjonal transportplan 2022–2033 skal bygge opp under ambisjonen om å halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030 og bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål.
Måltallene fra Nasjonal transportplan 2018–2029 videreføres:
- nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025
- nye bybusser skal være nullutslippskjøretøy eller bruke biogass i 2025
- innen 2030 skal nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser og 50 prosent av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy»