Telenor trenger mer tid
– Det er ingen tvil om at skadene etter uværet 19. november var svært omfattende i Sør-Aurdal, og det vil ta måneder før alt er permanent rettet, sier dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen. – Alle feil på Telenors basestasjoner og DAB-sendere er imidlertid rettet. Samtlige som mistet fiberdekning, skal også ha fått denne tilbake.
Fra midlertidig til permanent feilretting
Dekningsdirektøren forteller at det er et svært omfattende oppryddingsarbeid som pågår. – Det er nå fokus på å sikre traseene som ligger nede for å unngå nye brudd. Dette pågår for fullt, og vil utover våren gradvis gå over til permanent feilretting.
– Det må blant annet opp et stort antall nye stolper, strekkes nye fiberkabler og koble om trafikken til disse. Arbeidet med dette vil pågå utover sommeren for den delen av nettet som ikke saneres.
Noen steder henger kabler lavt over veier/innkjørsler og kan være til hinder for ferdsel og til – og med være en fare for liv og helse. – Her er vi til dels avhengige av tilbakemelding fra publikum, sier Amundsen.
- Slike feil kan meldes på denne nettsiden eller på tlf. 09000.
Kobbernettet fases ut
– Hvilke deler av telenettet i Sør-Aurdal vil bli lagt ned, og hvilke deler vil bli videreført?
– Som annonsert skal kobbernettet primært stenges innen utgangen av 2022. Telenor har derfor som mål å flytte egne kunder til bedre og mer robust teknologi som fiber og mobil i løpet av dette året. Det vil muligens være noe hale igjen av wholesale-kunder også etter 2022 i kobbernettet, men dette må vi komme tilbake til.
– Når det gjelder skader på kobbernettet som skyldes stormen, så vil det gjøres en individuell vurdering av berørte traseer. Kobbertraseer som er til fare for liv og helse, og som ikke det ikke er aktive kunde-aksesser på, vil kunne vurderes sanert.