
– Knall og fall må til
Hvordan kan barn lære livsmestring gjennom å klatre i trær, balansere på stokker og til og med ramle og slå seg? Dette var tema da friluftsloffer Ive Tandberg besøkte Hedalen barne- og ungdomsskole 21. august.
Både barnehagepersonell, foresatte, besteforeldre og andre interesserte var invitert til å få med seg ord til ettertanke.
Prosjektet «Mestringsglede i friluft»
Begnadalen barnehage og Hedalen naturbarnehage har fått midler fra Friluftsrådenes Landsforbund til prosjektet Mestringsglede i friluft. Prosjektet er utviklet i samarbeid med frisklivskoordinator i Sør-Aurdal kommune og Valdres friluftsråd.
– Knall og fall må til
– Er det så farlig å sykle på asfalten med masse grus – tenk om vi sklir og slår oss? Burde vi koste den? Bør vi tilrettelegge alt for barna? Trenger vi å varsle om alle farlige ting som kan skje? NEI, knall og fall må til for å kjenne på utrygghet og sanke erfaringer, understreket Tandberg.
Naturen som arena for livsmestring
Tandberg minnet om at risikolek ikke handler om prestasjoner eller toppturer, men om å være til stede i naturen. Hun oppfordret til å la barna utforske i eget tempo, leke fritt og skape et forhold til naturen basert på nysgjerrighet og opplevelser.
En kontrast til skjerm og struktur
– Barnehagebarn vokser opp i et samfunn preget av høyt tempo, skjermbruk og organiserte aktiviteter. Friluftsloffing gir en kontrast til dette – en mulighet for frihet i naturlige omgivelser, sa Tandberg.
Bygger robusthet gjennom å mestre frykt
Balansere på en stokk, klatre i trær eller gå på is kan være skremmende, men nettopp i slike situasjoner bygger barna robusthet. – Det er gjennom å mestre frykten at barna utvikler selvtillit, kroppslig kompetanse og sosialt samspill, understreket Tandberg.
Tillit til både natur og barn
Avslutningsvis minnet Tandberg om at voksne må tørre å gi barna rom til å utforske, ta risiko og gjøre egne vurderinger. – Vi må stole på både naturen og barna!
Per Brodal: «Risikoleken er den mest effektive måten å utvikle seg til å bli et menneske som kan greie seg i samfunnet. I leken kan barna lære alt fra selvkontroll til sosialt samspill.»