
En undersøkelse gir nyttige svar fra pårørende i Sør-Aurdal
Pårørende i Sør-Aurdal har delt sine erfaringer med kommunens helse- og omsorgstjenester gjennom den digitale undersøkelsen IVARETATT?
Resultatene viser både høy tilfredshet og tydelige ønsker om forbedringer – og gir kommunen verdifulle innspill i arbeidet med å styrke kvaliteten i tjenestene.
IVARETATT? er en undersøkelse der pårørende kan gi tilbakemelding på hvordan de opplever å bli involvert og ivaretatt i kommunen de er pårørende i.
For kommunene er dette et verktøy der de kan innhente informasjon til kvalitetsarbeid om pårørende. I tillegg vil resultater fra undersøkelsen benyttes til forskning.
IVARETATT? er utarbeidet av USHT Innlandet (Oppland), i samarbeid med Senter for Omsorgsforskning øst.
Slik defineres pårørende i undersøkelsen
Alle over 18 år som har en omsorgsrelasjon til en person som mottar kommunale tjenester, kan svare. Det inkluderer:
- nær familie (som foreldre, barn, søsken eller ektefelle)
- utvidet familie (som svigerbarn, barnebarn, tante/onkel)
- andre relasjoner som venner, naboer, frivillige eller verge.
Pårørendes rolle i tjenestene
IVARETATT? fremhever at pårørende er en ressurs i omsorgen og skal oppleve:
- å bli involvert og lyttet til
- å få informasjon og støtte
- å få tilbud om avlastning og opplæring
- å få sin innsats og rolle anerkjent og respektert
Undersøkelsen bygger på tanken om at god ivaretakelse av pårørende er både en rettighet og en forutsetning for gode tjenester til brukerne.
Tjenesteområder som ble undersøkt
Svarene kommunen mottok, omhandlet:
- institusjonstjenester og heldøgns omsorgstjenester (HDO)
- hjemmetjenester i privat bolig og omsorgsbolig
- tjenester i annen bolig uten døgnbemanning
- avlastningstjenester
- aktivitets- og dagtilbud
Høy grad av tilfredshet
Flere pårørende uttrykker at de opplever å bli inkludert i samtaler ved oppstart av tjenester. Mange føler seg sett, hørt og verdsatt – både som ressurs og samarbeidspartner i omsorgen.
Kommunen får også gode tilbakemeldinger på at informasjon formidles på en forståelig måte. Det gir trygghet og bedre innsikt i tjenestene.
Pårørende ønsker seg mer
Selv om flere forhold oppleves som positive, peker undersøkelsen også på områder med forbedringsmuligheter:
- Pårørende ønsker seg bedre og mer regelmessig kommunikasjon fra tjenesteyterne.
- Flere opplever at de ikke blir tilstrekkelig involvert i beslutningsprosesser som angår deres nærmeste. De ønsker å bli lyttet til og inkludert i samtaler om omsorgsplaner og tjenester.
- Det er et ønske om bedre tilgjengelighet til tjenester, spesielt i helger og på kveldstid. Flere ønsker et mer fleksibelt tjenestetilbud som bedre kan tilpasses deres behov.
- Mange pårørende uttrykker behov for mer støtte og avlastning – praktisk og emosjonell hjelp, samt flere avlastningstilbud.
- Det er også et ønske om bedre opplæring og veiledning for pårørende, slik at de kan føle seg tryggere og mer kompetente i omsorgsrollen.
Kommunen takker – og ser fremover
Sør-Aurdal kommune takker alle som deltok i undersøkelsen. «Tilbakemeldingene deres er viktige for å sikre brukermedvirkning og videreutvikle tilbudet,» skriver kommunen i sin oppsummering.
Neste anledning til å delta i undersøkelsen kommer i januar 2026.