Nye regler for innsamling av tekstilavfall
Fra 2025 trer nye regler i kraft i kraft i EU og EØS, inkludert Norge, som krever at kommunene må tilby en separat innsamling av tekstilavfall. Med tekstiler menes i denne sammenheng klær, duker, sengetøy, gardiner og liknende.
Reglene skal bidra til å redusere mengden tekstilavfall som havner på fyllinger eller i forbrenningsanlegg.
Det er lagt vekt på både gjenbruk av tekstiler og materialgjenvinning. Tekstiler som fortsatt er brukbare, bør i størst mulig grad gjenbrukes, mens slitte eller ødelagte tekstiler kan brukes som råmateriale i nye produkter.
Fast fashion og slow fashion
Hovedtanken i fast fashion-modellen er at klær og andre tekstiler skal byttes ut ofte. Se gjerne denne minidokumententaren som NRK skole har laget.
Det motsatte av fast fashion er slow fashion. Slow fashion er en bærekraftig tilnærming til klesproduksjon og forbruk som legger vekt på kvalitet, etikk og miljøbevissthet.
VKR tar imot tekstiler
Valdres Kommunale Renovasjon IKS (VKR) er et interkommunalt selskap med totalansvar for innsamling av avfall og slam i Valdres.
Vi har spurt daglig leder i VKR, Hans Solbrekken Ruud, hvordan de nye reglene vil bli gjennomført i Valdres.
– VKR har hatt tekstilinnsamling på miljøstasjonene i flere år for hele og rene klær til ombruk. I første omgang blir endringen at en også kan levere ødelagte klær, men de må fortsatt være rene og tørre. Dette tilfredsstiller det nye kravet kommunene gjennom VKR, har på seg til å etablere innsamling av tekstiler, skriver Solbrekken Ruud i e-post til Hedalen.no.
– Vi holder akkurat på med å avklare noen detaljer rundt videre håndtering (det er mye som ikke er avklart med tanke på hvordan ting skal fungere videre etter vi er ferdige med vår håndtering).
– Klær kan altså leveres som før på miljøstasjonene, men nå tar vi også imot andre tekstiler og ødelagte klær så lenge de er rene og tørre. Møkkete, våte eller tilgrisede klær og tekstiler sorteres som brennbart restavfall.
Solbrekken Ruud legger til at VKR vil legge ut mer informasjon på hjemmesiden og facebook når selskapet har litt flere detaljer knyttet til endringen.