Iselin Vistekleiven. Foto: Innlandet Arbeiderparti

Millionsatsing på selve livsnerven i Innlandet: Vei og kollektivtransportYTRING 

Publisert av Iselin Vistekleiven (Ap), leder av hovedutvalg for samferdsel i Innlandet 11.12.2024. Sist oppdatert 10.12.2024.

Arbeiderpartiet vil sørge for at hele Innlandet skal være et attraktivt fylke med framtidsrettede og bærekraftige transportløsninger både for folk og næringsliv. Innlandet er landets knutepunkt og vi skal bidra til å knytte Norge bedre sammen. Nettopp derfor er jeg stolt av samferdselsbudsjettet vi leverer for neste år!

Fordi flertallsbudsjettet til Arbeiderpartiet, Høyre og MDG, virkelig leverer på økt satsing på kollektivtransport, nye transportløsninger med hurtigbåtprosjekt på Mjøsa, flere bussavganger og mer buss på natt og helligdag og ikke minst mer til modernisering og vedlikehold av fylkesveg og bruene våre.

Og det trengs. Innlandet er Norges største fylke, vi eier mest kilometer fylkesveg i landet og er nest største vegeier etter staten. Vårt vedlikeholdsetterslep er beregnet til 7 til 8 milliarder kroner, summen av hele fylkeskommunens årsbudsjett! Vi er med andre ord helt avhengig av økte pengeoverføringer fra staten.

Foruten å glemme å ta med at Innlandet har Norges største nedbørsfelt. Regn og nedbør som år etter år utfordrer oss og skaper trøbbel for infrastrukturen, fremkommelighet og kvaliteten på vegene våre. Vi må derfor vedlikeholde og bygge vei som tåler mer ekstremvær.

Derfor setter vi av 250 millioner kroner ekstra til fylkesveg. Av disse går 200 millioner kroner til handlingsprogram for reduksjon av etterslep på fylkesveier og bruer og 50 millioner kroner går til modernisering. Dette kommer på toppen av 3,4 milliarder kronene som fylkeskommunedirektøren foreslo i sitt budsjettforslag til handlingsprogrammet.

Disse investeringer i vedlikehold og oppgradering av fylkesveier og bruer skal sikre trygg ferdsel og en mer effektiv transportinfrastruktur. Dette er nødvendig for å styrke næringslivets konkurranseevne og binde sammen by og land, og sikre oss mot stadig villere og våtere vær.

Flere bussavganger, hurtigbåt på Mjøsa og billigere buss

Vår økte satsing på kollektivtransport skal gjøre det enklere for flere å velge miljøvennlige reiser, både i byene og på tvers av distriktene. Likevel har vi en vei å gå for å skape økt kollektivtilbud i hele vårt store fylke. Dette er avgjørende for å redusere bilbruk, styrke miljøprofilen og sikre et bedre transporttilbud for alle.

For å sikre at folk velger å reise kollektivt, så er pris også avgjørende. Derfor vil vi gjøre har vi bedt fylkeskommunedirektøren vurdere ulike muligheter for å kunne gi billig bussbillett for ungdommer som harmoniserer med aldersgruppen i UngInn kortet (13–21 år).

I tillegg vil vi videreføre suksessen med buss for en 10-er, i hele skoleferien på sommerstid. Det ser vi har gitt gode resultater og bidratt til flere kollektivreiser resten av året.

Og ikke minst vil vi sikre for bedre korrespondanse mellom buss og tog for å få ned ventetiden, og sikre én felles billettløsning slik at reisende enkelt kan bevege seg på tvers av områder med én felles billett som dekker både buss og tog.

Totalt tikker samferdselsbudsjettet vårt av de fleste av sakene Innlandet Arbeiderparti gikk til valg på, og jeg er glad og stolt av budsjettet vi nå vil få flertall for!

Les også..

Formannskapet 2023–2027: Ordfører Marit Hougsrud (Sp), varaordfører Ståle Borgersen (H), Catrine Hagen (Ap), Svein Erik Wold (Sp) og Roger Kjensrud (Ap)

Mulig saksbehandlingsfeil i formannskapet blir «reparert» i kommunestyret

Torsdag 20. mars behandlet Sør-Aurdal formannskap sak 010/25 – oppheving ...
Bedehuset

Basar på Hedalen bedehus onsdag 9. april kl. 18.00BEKJENTGJØRELSE 

Kom og fyll opp salen! Åresalg med mange fine gevinster ...
Hedalen kunst- og husflidslag

StrikkekaféBEKJENTGJØRELSE 

på Fjellsyn tirsdag 1. april kl. 19.00. Ta med deg ...
Håvard Sukke er én av mange i Hedalen nord som har dårlig mobildekning.

NKOM avviser klage om manglende mobildekning i Hedalen nord

Hedalen bygdeutvalg har i flere måneder kjempet for bedre mobildekning ...
Hedalen.no

Uakseptabelt!LEIAREN 

Nasjonal kommunikasjonsmyndigheit (NKOM) har svikta Hedalen nord – og truleg ...