Delegering og ansvar i Sør-AurdalLEDEREN
I budsjettmøtet 14. desember 2023 vedtok kommunestyret følgende merknad enstemmig:
«Kommunestyret får opp en sak med revidering av delegeringsreglementet og økonomireglementet for å vedta hvordan fremtidig budsjett skal legges frem og vedtas av kommunestyret.»
Vi trodde kommunestyret ville få en sak om hvordan fremtidige budsjetter skulle legges fram før arbeidet med budsjett- og økonomiplanen for 2025–2028 startet, men det skjedde ikke.
En slik sak ville normalt ta for seg alternative måter å delegere på, og alternative måter for presentasjonen av budsjettene.
4. november la kommunedirektøren fram en sak som ble behandlet i rådsorganene 18. november, og som kommunestyret skal ta stilling til 12. desember, men merknaden som kommunestyret enstemmig vedtok, er ikke nevnt i saken.
Dette svarte kommunedirektøren i en artikkel Hedalen.no publiserte 13. november:
« Svaret fra KS var at all politisk bestilling skulle gjøres gjennom vedtak i vedtaksdelen i saken.»
Ordfører Marit Hougsrud mener at merknaden er en del av vedtaket kommunestyret gjorde, og er altså ikke enig med kommunedirektøren.
Vi oppfatter kommunedirektørens holdning til bestillingen kommunestyret gjorde, ikke er spesielt inviterende til samhandling og samarbeid.
Saksframstillingen mener vi er mangelfull.
Noen utredning av hvilke handlingsvalg kommunestyret har når de skal behandle delegeringsreglementet og økonomireglementet, finner vi ikke. I vurderinga skriver kommunedirektøren følgende om delegeringsreglementet:
«Kommunedirektøren mener at dagens nivå i delegeringsreglementet er formålstjenlig og innstiller overfor kommunestyret å rullere dette i kommende periode.»
Kommunestyret er det øverste kommunale organ og treffer vedtak på vegne av kommunen så langt ikke annet følger av lov eller delegeringsvedtak.
Kommunestyret har myndighet til å delegere myndighet og til å trekke tilbake delegering som tidligere er gitt.
I reglementshefet §F-02 leser vi følgende:
«Kommunedirektøren tilbakemelder om oppdatert økonomisk status i budsjettåret til kommunestyret hvert tertial. Formannskapet gis løpende orientering om økonomisk status.»
Tertialrapporter får både formannskapet og kommunestyret. Vi mener det er helt nødvendig at formannskapet i tillegg gis løpende orientering om både hvordan status til enhver tid er i investeringsprosjekter og drift.
Den siste tidas budsjettoverskridelser tilsier at en tettere oppfølging og rapportering er nødvendig.