Telenor sin leveringsplikt
Med bakgrunn i resultatene av spørreundersøkelen kommunen og Hedalen bygdeutvalg har gjennomført om mobildekning i Hedalen har vi stilt tre spørsmål til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
Nedenfor gjengir vi spørsmålene vi stilte, og svarene Inger Vollestad har gitt.
– Hvilke krav kan husstander stille til mobildekning?
«Telenor plikter å levere tilgang til offentlig telefontjeneste til alle innbyggere og bedrifter i Norge, såkalt leveringsplikt. Dette følger av en avtale mellom Staten og Telenor Norge. Det foreligger per i dag ikke leveringsplikt på bredbånd, men i ny ekomlov er også leveringsplikt på bredbånd foreslått. Det er heller ikke leveringsplikt for telefonitjenester til fritidsboliger.
Telenor kan velge hvilken teknologi som skal benyttes for å levere telefonitjenesten. Det kan være fasttelefoni/bredbåndstelefoni levert over kobber eller fiber, eller en telefontjeneste med mobil teknologi. I enkelte unntakstilfeller kan også satellitt være et alternativ.»
– Hvem har ansvaret for å sørge for at alle husstander har tilfredsstillende mobildekning?
«Mobilutbygging i Norge foretas av mobilnetteierne: LyseTele(ICE), Telenor og Telia, som investerer i mobilnett basert på egne forretningsmessige avgjørelser. Alle aktørene gjennomfører kundeundersøkelser og andre undersøkelser som vil inngå i deres investeringsplaner. Når det gjelder dekning for telefoni, vises det til ovenstående svar.»
– I Hedalen er det ca. 1000 hytter. Flere av hytteområdene har dårlig mobildekning. Hvordan ser NKOM på slike utfordringer?
«Mobilnetteierne publiserer dekningskart på egne hjemmesider. Det er imidlertid viktig å være obs på at dekningskart er et resultat av teoretiske beregninger med visse forutsetninger og gir et generelt estimat på dekning.
Dekningskart viser dekning utendørs, derfor kan innendørs dekning variere avhengig av hvordan huset er konstruert (bygningsmateriale, antall og størrelse på vinduer, takbelegg osv.)
Nkom anerkjenner at det ikke er like god mobildekning over hele landet, og er positiv til at operatørene kontinuerlig arbeider for å tette hullene. Leveringsplikten som påligger Telenor omfatter imidlertid ikke fritidsboliger, ref. svar over.
I tillegg er det verdt å nevne at det årlig over statsbudsjettet avsettes i overkant av 400 millioner til bredbåndsutbygging. Dette tiltaket gir ikke nødvendigvis bedre mobildekning, men øker muligheten til elektronisk kommunikasjon og er et viktig bidrag til Regjeringens mål om 100 Mbit/s.»