– Skikkelig frustrerende
– Mobildekninga nord i Hedalen er en farse og en tragedie. Den er heller ikke tilfredsstillende i flere av hytteområdene. 5G har ikke løst problemene vi opplever. Dette sier Håvard Sukke som driver firmaet Hedalen hytteservice.
Sukke merker at mange sliter når de skal betale i hyttebutikken. Flere må rett og slett gå ut for å få tilstrekkelig dekning.
– Skal du prate i telefon nord for krysset i Hedalen, må du helst oppsøke en plass der dekninga er synlig på telefonen. Selv da kan du oppleve at samtalen blir brutt. Og legger du ut på en kjøretur mens du prater, må du regne med enda større sjanse for brudd i samtalen. – Dette er skikkelig frustrerende når en skal drive næringsvirksomhet, sier Sukke.
Har kontaktet Telenor
I flere år har Håvard Sukke vært i kontakt med Telenor i Oppland, og han har hatt besøk. Målinger ble gjennomført flere steder nord i Hedalen, og de avdekket mye av det samme som spørreundersøkelsen bygdeutvalget og kommunen nå gjennomfører. En slående kontrast var det da de kom til Grøvslia. Her var det god dekning, og her kunne en se mobilmasta.
Representanten fra Telenor lovte at han skulle legge inn ønske om en ny mast. Etter dette besøket har det vært stille.
Ikke godt nok
– I 2024 bør vi ikke godta det Telenor tilbyr oss. Og Telia er ikke bedre. Basestasjonen som dekker den nordlige delen av Hedalen, er plassert på Skartjernskollen, og her har begge teleselskapene sitt senderutstyr.
Både Telenor og Telia har tidligere medelt at 2G-nettet vil slukkes i løpet av 2025. Det betyr at mobilteknologier som GSM, GPRS, EDGE og SMS over 2G ikke lengre vil være tilgjengelig i nær fremtid. – Vil det forsterke problemene vi har flere steder i Hedalen? spør Sukke.
Ser fram til møte
Sukke håper at Bjørn Amundsen vil takke ja til invitasjonen bygdeutvalget og kommunen skal sende til dekningsdirektøren i Telenor om å komme til åpent møte i Hedalen.
Samtidig oppfordrer han flere til å svare på undersøkelsen som fortsatt er åpen.