Når kan vi vente at Sør-Aurdal har en fossilfri personbilpark?
Rekordmange elbiler kjører rundt på norske veier, og i desember 2022 bikket elbilandelen i den norske bilparken 20 prosent. Ved månedsskiftet juni/juli 2023 utgjorde elektrisk drevne personbiler nær 24 prosent av samtlige registrerte personbiler i Norge.
Stortinget har satt som mål at alle nye biler som selges, skal være nullutslipps-biler fra 2025, men for å nå målet, må de neste årene være rekordår.
Elbilandelen i nybilsalget i Norge økte fra 65,4 prosent i 2021 til 79,3 prosent i 2022. Økningen fortsetter i 2023, og i starten av juli i år utgjorde nullutslippskjøretøy hele 81,7 prosent av alle personbilene som var førstegangsregistrert i Norge.
I 2022 var det registrert 1939 personbiler i Sør-Aurdal. Bare 9,64 % av disse bilene var fossilfrie. Vi henger altså et godt stykke etter landsgjennomsnittet.
Bilparken i Sør-Aurdal i 2022
Drivstoff | Antall | Prosent |
Bensin | 570 | 29,39 % |
Diesel | 1079 | 55,64 % |
El. | 187 | 9,64 % |
Annet drivstoff (i hovedsak hybrider) | 103 | 5,31 % |
Norge
På telletidspunktet i 2022 var det i Norge 2 906 002 personbiler.
Den samlede kjørelengden for bensindrevne personbiler falt med 10,3 prosent fra 2021 til 2022.
Nå kjører elbiler for første gang mer enn bensindrevne biler.
Likevel kjøres fortsatt dieseldrevne personbiler mer enn bensin- og elbiler sammenlagt. Dette skriver SSB.
Drivstoff | Antall | Prosent |
Bensin | 1 135 538 | 39,07 % |
Diesel | 822 123 | 28,29 % |
El. | 599 169 | 20,06 % |
Annet drivstoff ( i hovedsak hybrider) | 349 172 | 12,01 % |
Henger etter
Ved månedsskiftet juni/juli 2023 utgjorde elektrisk drevne personbiler nær 24 prosent av samtlige registrerte personbiler i Norge. Men fordi norske personbiler i snitt er omtrent 18 år gamle før de vrakes, vil det trolig gå lang tid før bilparken er helt fossilfri.
Slik det ser ut nå, henger Sør-Aurdal etter resten av landet.