– Stort fokus på å minimere kjørespor og uheldige følger av det
Til og med juli i år er det avvirket ca. 90 000 kubikkmeter med skog i Sør-Aurdal. Skogbrukssjef Espen Nerødegård antar av ca. 2/3 dette er vindfall.
– Mye nedbør har gjort at det flere steder er store sår i landskapet etter skogsmaskiner. Hva kan man gjøre med det?
– Der det er stor fare for avrenning, er terskelen lavere for å reparere kjørespor enn ellers, sier skogbrukssjefen Espen Nerødegård. Han viser til PEFC skogstandard omtalt på side 20 i denne publikasjonen.
Vi har spurt skogbruksleder Kai Reidar Dølven i Viken skog om hvordan skognæringa håndterer utfordringen med kjørespor.
– Skognæringa har stort fokus på å minimere kjørespor og uheldige følger av det. Normalen er at vi tilstreber å legge tømmerdrifter til årstider der det aktuelle terrenget som skal hogges, vil tåle terrengtransporten. Hvis det likevel blir skader som vil gi avrenning/erosjon og være sjenerende, så vil disse bli utbedret.
– Det som vi har vært gjennom nå med vindfall, er ikke under det jeg vil kalle «normalen». Vi må redde tømmerverdier på sommeren selv om det ligger i terreng som bør hogges på vinteren. Dette, sammen med en ekstremt våt periode har gitt oss en del spor.
– Skogbruket er i gang med å pynte spor. Vi må imidlertid være forberedt på at dette også vil ta tid å ferdigstille, akkurat som vindfallhogsten tar tid.