Bagn skule. Foto: Privat

Forskrift for skolekretsgrenser vedtatt

Publisert av Arne Heimestøl 28.02.2023. Sist oppdatert 27.02.2023.

1.oktober 2022 vedtok kommunestyret å legge ned Begnadalen skole. Ny, lokal forskrift om skolekretsgrenser ble deretter lagt ut på høring. Det kom ikke inn noen høringsinnspill.

I saksframstillingen leser vi at Begnadalen er en langstrakt dal. Områdene som hører til den nedlagte skolen i bygda, må etter skolenedleggelsen sogne til én eller flere andre skoler i kommunen.

Bagn skule er foreslått som ny nærskole for alle elevene som sogner til Begnadalen. Ett av de viktigste hensynene har vært å unngå å splitte elever fra samme bomiljø, selv om dette for noen elever innebærer at nærskolen ikke er den skolen som ligger nærmest i avstand.

Paragraf 2-1 d i forskriften lyder slik: « Med skolekretsgrenser menes at elever som er bosatt innenfor den angitte skolekretsen, som hovedregel skal gå på den nærskolen som er angitt i forskriften. Kommunen kan fravike skolekretsgrensene i særlige tilfeller etter nærmere søknad.»

Forskriften ble enstemmig vedtatt i kommunestyrets møte torsdag 23. februar.

Les også..

Logo HUK

Velkommen!BEKJENTGJØRELSE 

Det er HUK på Jordet lørdag 22. mars kl. 19.00–21.30.
Fekjær psykiatriske senter

Fekjær psykiatriske senter. 12 mil fra Oslo og Gardermoen. KLINIKKOVERLEGEANNONSE 

Fekjær psykiatriske senter (FPS) er en stiftelse innen spesialisthelsetjenesten. Vi ...
Vindfall

Omfattende ROS-analyse vedtatt – Sør-Aurdal har kartlagt framtidas trusler

Kommunestyret i Sør-Aurdal vedtok torsdag 20. februar en omfattende risiko- ...
HIL-logo

Medlemskontingent Hedalen idrettslagBEKJENTGJØRELSE 

Medlemskontingent i Hedalen Idrettslag 2025 er nå fakturert, og alle ...
Hedalsheimen. Foto: Helge Nordby

Middagstilbudet på Hedalsheimen bo- og servicesenterYTRING 

Ernæring er en helsefaglig oppgave. Er det foretatt en evaluering ...
Tingvoll. Foto: Arne Heimestøl

Sør-Aurdal kommune skal fordele kulturmidlar for 2025

Torsdag 20. mars skal formannskapet behandle saka Kulturmidlar 2025 – ...