Vil gjerne delta i det digitale samfunnet
Liv Johanne Huseby (86) har vært en trofast og aktiv deltaker på datakurset Hedalen helselag har gjennomført de siste månedene. Kursinnholdet har i stor grad vært hentet fra Nettvett.no sitt kurs Sikkerhet for seniorer.
Mot slutten av kursrekka sitter Liv igjen med noen spørsmål hun mener har allmenn interesse.
Kodebrikka
– Jeg vil gjerne utføre banktjenester selv. Er det slik at kodebrikka er på vei ut? Hvorfor må bankinnlogg fornyes? Jeg bruker tid på lære noe nytt, og det er neimen ikke så lett å få hjelp av banken når jeg står fast.
– Det er bankene som legger til rette for hvordan en logger seg inn mot banken, men slik NorSIS forstår det, er det ingen planer om å ta vekk kodebrikka som et alternativ for å logge seg på banktjenestene. Vedrørende fornying så er det slik at bankene må rydde opp i utsendte BankID-brikke, med jamne mellomrom, for å ta vekk de som ikke lenger blir brukt, for å unngå misbruk av disse, sier seniorrådgiver Olav Sønsteby i NorSIS.
Når en trenger hjelp med banktjenester
– Under temaet «banktjenester på nett» i kurset vi har gjennomgått, leser jeg følgende: «For at dette skal være sikkert er det imidlertid svært viktig at ingen får tak i kodebrikken eller mobilen din med tilhørende passord.»
Noen ganger trenger jeg hjelp. Skal ikke noen av mine nærmeste kunne hjelpe til da?
– Passord og koder fra kodebrikken skal du aldri oppgi til andre. Når du skal ha hjelp av en du vet du kan stole på, og en kommer til punktet der passord eller kode skal oppgis, skal du selv taste det inn uten at hjelperen ser hva det er, og ikke oppgi det.
Du har også en mulighet for å opprette en person som disponent, dvs. en person som har disposisjonsrett over kontoene. Da bruker denne personen sin egen BankID til å logge seg på banken. Da vil denne disponenten være ansvarlig for det som skjer, om du oppgir passord eller kode til en annen, er det du selv som er ansvarlig for det om skjer, sier Sønsteby.
Telefon
– Dataverdenen er kjempefin, men vanskelig og farlig også. Jeg har hørt og lest om svindlere som prøver å lure slike som meg. Det har ført til at jeg ikke tør å ta telefon når jeg ikke kjenner igjen telefonnummer til den eller de som forsøker å kontakte meg. Har du noen gode råd å gi meg?
– Du kan ta telefoner fra noen du ikke kjenner, men om den som ringer opp, ber deg om å oppgi personlig informasjon eller tilby å hjelpe med tjenester, skal du ikke gå videre med telefonsamtalen, men legge på. Vi skal alltid huske på at banker, forsikringsselskaper, offentlige etater etc. ikke selv ringer opp og ber en gjøre noe der og da. Om de har en beskjed, blir du bedt om å ta kontakt på vanlig måte. Husk på at de heller aldri sender med en lenke i en sms eller e-post for å logge seg på fra den, en skal alltid logge seg inn som en alltid gjør mot tjenesten det gjelder.