Trøbbel med trygghetsalarm
Mandag morgen tok en leser kontakt med redaksjonen og fortalte at han hadde falt i stua si og slått seg kraftig. Trygghetsalarmen hadde han på seg, og han aktiverte denne. Den uheldige mannen fikk svar fra hjemmesykepleien, men han hadde store problemer med å høre hva pleieren sa.
Mannen klarte å få tak i mobiltelefonen sin og fikk på den måten kontakt og hjelp. Nå lurer han hva det var som skjedde med trygghetsalarmen.
Trygge alarmer?
På Helsenorge.no leser vi at eldre personer med funksjonsnedsettelse og andre som kan ha behov for å tilkalle hjelp, kan få tildelt trygghetsalarm.
Det er 110 personer som har slike alarmer i Sør-Aurdal. Ragnhild Langedrag er avdelingsleder i hjemmetjenesten. – Hvis vi ikke får kontakt med en bruker som har utløst trygghetsalarmen, rykker vi ut uansett. Vi prøver også å få kontakt via mobiltelefon hvis vi ikke når brukeren via alarmen.
– Hva kan være årsaken til kommunikasjonsproblemet denne brukeren hadde?
– Flere slike alarmer består av en alarmboks og et smykke. Det vil være utfordrende å kommunisere via alarmboksen hvis den som har utløst alarmen, oppholder seg langt borte fra boksen.
– En annen mulighet her er at den som mottok meldingen, kan ha oppholdt seg i et område med dårlig mobildekning.
Langedrag forteller at det oppstod betydelige utfordringer da naturkatastrofen rammet deler av Sør-Aurdal 19. november i fjor. – Der mobilnettet gikk ned, sluttet alarmene å virke, og vi måtte oppsøke dem som var uten alarmene til nettet var på plass igjen.
Langedrag legger til at systemet skal virke slik det kommer varsel hvis tjenesten ikke fungerer slik den skal. – Men bortfall kan ha skjedd uten av vi registrerte det.
– Hva kan brukerne gjøre for at systemet skal fungere godt?
– Det viktigste er å huske på å ha alarmsmykket på seg, sier Langedrag.