Misnøye med høringsprosessen
Bygdeutvalget i Begnadalen er ikke fornøyd med høringsprosessen om Begnadalen skole og har sendt e-post til kommunen om dette.
I ny e-post datert 5. august til kommunestyrets medlemmer, kommunedirektør Haakon Boie Ludvigsen og kommunalsjef Inger Randi Kleven ytrer utvalget frustrasjon over flere forhold.
For det første skriver Begnadalen bygdeutvalg at de ikke har mottatt svar på henvendelsen som ble sendt en måned tidligere.
For det andre ytrer utvalget misnøye med høringsfristen som var satt – 8. august (midt i skoleferien).
For det tredje hevder bygdeutvalget at ikke alle har mottatt høringsdokumentene.
Videre uttrykkes det misnøye med at flytting av Begnadalen skole og framtida til bygningsmassen blandes i samme høring. – Slik vi ser det, er ikke høringsdokumentenes del om bygningsmasse gyldig, og kan derfor ikke behandles på kommende kommunestyremøte, skriver utvalget.
Ordføreren svarer
– Høringen omhandler i utgangspunktet kun skolen og de som er tilknyttet skoledrifta. Administrasjonen valgte likevel å innlemme andre som kan bli berørt av en nedleggelse i høringen, skriver ordfører Marit Hougsrud i e-post til Hedalen.no etter at vi stilte henne en rekke spørsmål.
– Høringsdokumentet ble laget og sendt ut før kommunestyret gjorde vedtaket sitt i saken om «Bærekraftig kommuneøkonomi». Hadde det vært en omvendt rekkefølge på dette, hadde nok ikke bygningsmassen vært med i denne høringen.
Ordføreren legger til at anmodningen fra bygdeutvalget om å skille to saker, vil bli tatt til følge. – Dette vil falle seg naturlig, siden det vil komme en større sak som omhandler alle kommunens bygninger og arealer på et senere tidspunkt.
– Bygdeutvalget kritiserer høringsfristen som er satt. Er det aktuelt å endre denne?
– Det tror jeg ikke. Fristen er satt for å rekke å få saken til kommunestyret den 15. september, skriver ordføreren.
– Bygdeutvalget kritiserer også kommunen for at de ikke har fått svar på e-post som ble sendt til kommunen 4. juli. Hvilke frister har Sør-Aurdal kommune for å gi tilbakemelding på slike henvendelser?
– Dette er jo bare å beklage. I utgangspunktet er det 14 dager som er fristen for å gi beskjed om at posten er mottatt, dersom man ikke kan gi et fullverdig svar innen rimelig tid. E-post som kommer til postmottak, får vanligvis et svar om at eposten er mottatt. På grunn av oppdateringer hadde denne funksjonen slått seg av. Skikkelig uflaks med andre ord! Bygdeutvalget fikk svar den 2. august.