Sykmelding

Sykefraværet bør reduseres kraftigLEDEREN 

Publisert av Arne Heimestøl 02.05.2022. Sist oppdatert 01.05.2022.

Totalt sykefravær i Sør-Aurdal kommune var i 2021 på 11,5 %. Det er én prosent mer enn i 2020.

For kommunesektoren har Statistisk sentralbyrå beregnet at det egen- og legemeldte sykefraværet i 2. kvartal 2021 var på 8,6 %. (Kilde.)

At sykefraværet har økt i pandemitiden i Sør-Aurdal kommune, er til å forstå. Men det er grunn til bekymring når det vært vesentlig høyere enn gjennomsnittet i Kommune-Norge.

Slik har sykefraværet vært de siste fem årene:

År20172018201920202021
Sykefravær7,6 %7,8 %8,1 %10,5 %11,5 %

Dominoeffekten

Det er svært lav arbeidsledighet i Sør-Aurdal. Både kommunen og det private næringslivet sliter med å skaffe kvalifisert arbeidskraft og vikarer.

Vakante stillinger kombinert med svært høyt sykefravær er en skummel blanding som skaper en dominoeffekt. Det tærer på krefter og presser flere til å melde pass. Slik kan vi ikke ha det.

Når pandemien nå forhåpentligvis er over, må arbeidet med å få sykefraværet ned på akseptabelt nivå intensiveres. Et særs viktig tiltak vil da være å få besatt flest mulig ledige stillinger.

Les også..

Adam Schjølberg

Arrangement på bibliotekeneBEKJENTGJØRELSE 

Her får du oversikt over det som skjer hos Sør-Aurdal ...
Fekjær psykiatriske senter

Sommervikarer/tilkallings-vikarerANNONSE 

Stiftelsen Fekjær – Fekjær psykiatriske senter – har avtaler med ...
Fekjær psykiatriske senter

Stiftelsen Fekjær (SF) søker etter medarbeidereANNONSE 

Stiftelsen Fekjær (SF) har inngått ny avtale med Helse Sør-Øst ...
Nyttårskonsert

Kulturskolens nyttårskonsert

21 elever bidro til en flott nyttårskonsert i Sør-Aurdalshallen mandag ...
Konstituert kommunedirektør Berit Dokkebakke Navrud. Foto: Arne Heimestøl

Mye å ta tak i

Torsdag 30. januar fikk kommunestyret i Sør-Aurdal en grundig orientering ...
Hedalsheimen 17. mai. Foto: Arne Heimestøl

17. mai-komité i Hedalen 2025

Til utvalgte komitémedlemmer Komiteen fra 2024 inviterer herved 17. mai-komiteen ...