Kommunal beredskap: – Viktigst å informere i «fredstid»
Den kommunale beredskapsplanen er, ifølge rådgiver Stig Solbrekken, unntatt offentlighet fordi den inneholder opplysninger som er unntatt offentlighet. I planen som skal revideres, vil åpenheten være større, opplyser ordfører Marit Hougrud. Hun er klar på at kommunens beredskapsplan oppfyller lov- og forskriftskrav.
Mer åpenhet
– Slik vi har forstått det, er det gjennomført en rekke evalueringer etter stormhendelsene i vinter. Hva er de viktigste læringspunktene som har kommet fram til nå?
– Det vil komme som en orientering i kommunestyret 10. mars, der vil vi ha en grundig gjennomgang. I dette møtet skal evalueringene presenteres sammen med en plan for revidering av planverket vårt.
Ordføreren legger til at den reviderte beredskapsplanen vil ha én del som er offentlig.
– Det vil bli en del med «åpen» info – som oppmøtepunkter, kommunikasjon, egenberedskap og annen info som vi som befolkning må vite og forberede oss på ved en eventuell krise.
– Den andre delen inneholder info som vil være til internt bruk, altså info som kun kommunen trenger for å yte tjenester og hjelp.
Folkemøtet i Hedalen
Dato for det varslede folkemøtet i Hedalen er ennå ikke avgjort. Ordføreren opplyser at kommunen må vente til etter 17. februar med å fastsette dato. Da har myndighetene varslet en ny gjennomgang av korona-restriksjoner.
Tar gjerne imot innspill
– Slik vi har forstått det, har kommunen et ansvar for alle som oppholder seg i kommunen når hendelser som naturkatastrofer inntreffer. Hvordan skal de det gjelder, og som ikke kommer på folkemøtet, kunne gi sine innspill til revidert plan?
– Jeg håper de som har innspill til oss, tar kontakt. Man må gjerne ringe meg eller sende en epost, sier ordfører Marit Hougsrud.
Beredskapsutvalg
– Hvordan er det kommunale beredskapsutvalget satt sammen i dag? Er dette identisk med krisestaben?
– Det er litt ulikt fra hendelse til hendelse. For eksempel er beredskapsgruppa for korona satt sammen av kommunedirektør, ordfører, kommunalsjefer, legekontoret og beredskapsansvarlig i kommunen (Stig Solbrekken). I tillegg er Ann Wold med, som har ansvaret for hjemmesiden og pressemeldinger.
– Krisestaben under stormen var satt sammen av de samme, bortsett fra at legekontoret ikke var med. I tillegg var nødetatene med inn i staben (brann og politi).
Tiltak
– Hvilke tiltak har kommunen, med bakgrunn i det som skjedde 19. november og uka etter, alt satt i gang?
– Det kommer en grundig gjennomgang av dette den 10. mars.
Kommunikasjon
– Hvordan mener du kommunikasjonen mellom kommunen og befolkningen kan skjerpes når strøm og telefon blir borte?
– Jeg tror det viktigste vil være å informere i «fredstid». Slik at alle er klar over hvor oppmøtepunkter er, og hvor infoen er. Ellers er dette noe av det vanskeligste, synes jeg.
Samarbeid
– I hvilken grad er det aktuelt å innlemme frivillige lag/foreninger og media i den reviderte beredskapsplanen?
– Det vet jeg ikke, men kan sjekke.