Mangler ved innkalling til kommunestyremøte?
Torsdag 3.2. har ordføreren kalt inn til kommunestyremøte på Teams fra 09.00–16.00. Hedalen.no har lest innkallingen og lurer på om ordføreren kan oppklare noen problemstillinger.
Høringssvar til handlingsplan for trafikksikkerhet 2022–2025
I sak 002/2022 Høringssvar til handlingsplan for trafikksikkerhet 2022–2025 leser vi følgende:
«I forbindelse med Nasjonal Transportplan (NTP) 2022–2033 er det utarbeidet ny Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet 2022–2025. Den legger føringer for blant annet fylkeskommunenes innsats i forbindelse med trafikksikkerhetsarbeid i planperioden.
Innlandet fylkes trafikksikkerhetsutvalg (FTU) har utarbeidet et forslag til handlingsplan for trafikksikkerhet 2022-2025. Forslaget er nå på høring.»
Kommunedirektør Haakon Boie Ludvigsen har laget saksframstilling. Øverst i denne står det at ingen andre dokumenter er vedlagt. Slik var det da formannskapet behandlet saken også. De uttalte seg altså om forslag til en plan de ikke hadde sett – med mindre de på egen hånd hadde framskaffet planen.
Da lurer vi på om dette er god saksbehandling.
Bærekraftig kommuneøkonomi
Da budsjett- og økonomiplan for 2022–2025 ble behandlet i kommunestyret, ble følgende vedtatt:
«Ordfører og Kommunedirektør initierer et arbeid for å sikre en bærekraftig kommuneøkonomi ved at det settes ned en arbeidsgruppe bestående av folkevalgte og administrasjon. Arbeidsgruppen settes sammen av 4 fra posisjon og 3 fra opposisjon med 1 vara fra hver gruppe.
For å få startet prosessen med å finne innsparingsmuligheter i den kommunale driften, pålegger kommunestyret Kommunedirektøren å redegjøre for følgende oppgaver til neste kommunestyremøte:
- Kommunedirektøren legger frem oversikt over hvilke tjenester kommunen utfører som ikke er lovpålagt.
- Kommunedirektøren legger frem oversikt over antall faste og midlertidige ansatte/engasjement. Samt oversikt på stillingsprosenter, hvor mange i heltid og hvor mange i deltid. Deltid spesifisert på prosent stillingsstørrelse. Fordelt på tjenesteområder.
- Kommunedirektøren legger frem oversikt over antall årsverk som ble lønnet i kommunen i 2021. (Hel og deltidsansatte og ansatte på engasjement.) Fordelt på tjeneste områder.
- Kommunedirektøren legger frem oversikt over hus, eiendommer og skog som kommunen eier. Oversikten skal vise hvilke bygg som er nødvendige formålsbygg og hvilke bygg som kommunen ikke må eie. Det settes også opp forslag på bygg og eiendommer som kan omdisponeres eller avhendes.
- Kommunedirektøren legger frem et overslag på hvor mye vi kan spare ved å gå over til elektriske tjenestebiler der det er mulig.»
De kommunestyret bestilte, er ikke på sakskartet. Kan ordføreren svare på følgende:
- Hvorfor er ikke dette temaet satt opp som sak på kommunestyremøtet som skal holdes kommende torsdag?
- Hvilket mandat skal arbeidsgruppa ha?
- Hvem skal velge deltakere til arbeidsgruppa?
- Vil arbeidsgruppas møter være å anse som møter i folkevalgt organ, jfr. kommuneloven?
- Når skal arbeidsgruppa være ferdig med sitt arbeid, og hvordan skal saken behandles etter at rapport er levert?