Sør-Aurdal Energi

Kompensasjon og erstatning

Publisert av Arne Heimestøl 18.12.2021. Sist oppdatert 17.12.2021.

14.12. publiserte Hedalen.no en artikkel om kompensasjon for langvarig strømbrudd. Her viste vi til Sør-Aurdal Energi sin nettside der vi blant annet leser dette:

«Husholdninger og fritidsboliger skal få utbetalt en kompensasjon når de har hatt avbrudd som varer i mer enn 12 timer. Har du hatt flere påfølgende strømbrudd regnes de som sammenhengende om du ikke har hatt normal strømforsyning minst 2 timer mellom avbruddene.»

Nederst på siden er det et avsnitt om erstatningsansvar i forbindelse med strømbrudd:

«For skader som oppstår i forbindelse med strømbrudd, hvor årsaken skyldes forhold utenfor nettselskapets kontroll (eksempelvis uvær), har nettselskapet ikke noe erstatningsansvar. I slike tilfeller må du som kunde kontakte ditt forsikringsselskap for å få klarhet i hvilke dokumenterbare økonomiske tap som dekkes.

Nettselskapets ansvar og ansvarsbegrensning overfor kunde er beskrevet i Nettleieavtalen

Nettselskapets erstatningsansvar

Nils Martin Sætrang
Nils Martin Sætrang, daglig leder i SAE. Foto: SAE

En leser har tatt kontakt med redaksjonen og spurt om vi kan undersøke hva det siste avsnittet vi har gjengitt ovenfor, betyr. Daglig leder i SAE, Nils Martin Sætrang, skriver følgende i en e-post til Hedalen.no:

«Ordningen som omtales (hovedsaken), er kompensasjon som utbetales til de som har vært berørt av langvarig utkopling. Kompensasjonen har ingen kopling til erstatningsrett.

Den aktuelle teksten henviser til erstatning for følgeskader av langvarig avbrudd, eksempelvis frostskader, ødelagte frysevarer og lignende. Nettselskapets objektive ansvar er omtalt i Nettleieavtalen §13

Lov om forbrukerkjøp

I paragraf 13 i Nettleiavtalen vises det til § 34 i Lov om forbrukerkjøp:

§ 34. Produktskader

«Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.

Når selgeren betaler erstatning for skade på annet enn salgstingen selv, trer selgeren inn i forbrukerens eventuelle krav mot produsenten etter lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar.»

Les også..

Foto: Arne G. Perlestenbakken

Godt besøkt julemesse lørdag 16. november

Normisjonens julemesse har lange tradisjoner i Hedalen. Hedalen misjonsforening har ...
Gave til 1. trinn

Vi er heldige!

1. klasse fikk besøk av Vassfaret Lions Club. Refleksvester ble ...
Bengt Fasteraune og Kjersti Bjørnstad. Foto: Oppland Senterparti

Oppland Senterparti har valgt Bengt Fasteraune som sin førstekandidat til stortingsvalget 2025

Oppland Senterparti har kunngjort at at nominasjonsmøtet har valgt Bengt ...
Hedalen stavkirke

GudstjenesteBEKJENTGJØRELSE 

Velkommen til gudstjeneste med dåp i Hedalen stavkirke søndag 24. ...
Fekjær psykiatriske senter

Fekjær psykiatriske senter – Hedalen i Valdres (12 mil fra Oslo/Gardermoen) ANNONSE 

Stiftelsen Fekjær ble 21. oktober 2024 fra HSØ RHF tildelt ...
Kommunestyret

Delegering og ansvar i Sør-AurdalLEDEREN 

I budsjettmøtet 14. desember 2023 vedtok kommunestyret følgende merknad enstemmig: ...