Stavkirken står, men mediene rår?YTRING
Mediene omgir oss på alle kanter. Stavkirken i Hedalen står som et tegn på en lang kristen tradisjon i bygda. Men forståelsen av religionens rolle i samfunnet utfordres av underholdningsmedier, nyhetsmedier og sosiale medier.
Jeg har vært opptatt av religion og medier i forskning og kirkelig engasjement gjennom femti år. Nå har jeg skrevet sammen mine erfaringer i en bok om Religion i medienes grep. Det de fleste av oss vet om religion ut over egen tradisjon og tro, har vi for det meste fra mediene.
Jeg har fulgt utviklingen fra 1970 til nå, fra Norge bare hadde én kanal i radio og én i fjernsyn og avisene var talerør for politiske partier, til dagens kamp om oppmerksomhet på digitale flater og i floraen av kanaler.
I 1970 var respekten stor for kirke, prest og kristendom i mediene. I dag ligger autoriteten heller hos dem som håndterer den digitale teknologien og former de flimrende bildene av religion. Dessuten kan enhver med smarttelefon velge hva en vil følge av inntrykk.
Ved å se tilbake over femti år, og ved å trekke fram en rekke eksempler, ser vi lettere linjene i de omfattende endringene. Det gjelder både i medieomgivelsene og i religionens rolle i offentligheten. Jeg kaller denne forandringen for «medialisering» av religion.