Stilte spørsmål om mobilnettet
Varaordfører Olav Kristian Huseby (H) stilte følgende spørsmål i kommunestyrets spørretime torsdag 5.11.:
Når deler av infrastrukturen rammes, er det viktig at befolkningen i området som er berørt, får informasjon om hva som er rammet, hva de skal gjøre, og når det er forventet at situasjonen er under kontroll og tilbake til normalen.
I går og i dag opplever vi at mobilnettet som de fleste benytter i Hedalen, er ute av drift. Det ble i går ettermiddag varslet i pressen på Hedalen.no på og Avisa-Valdres sine nettsider, og kommunen ble gjort oppmerksom på problemet. Kommunens nettside publiserte informasjon om dette i dag kl. 08.06. Dette er betydelig senere tidspunkt enn det man kanskje kan forvente.
Hva er prosedyren og hva kan vi gjøre av forbedringer for at kommunen er den som tidlig sprer informasjon om det befolkningen skal vite?
Kommunaldirektør Håkon Boie Ludvigsen svarte, og har bedt rådgiver Stig Solbrekken om å utdype svaret han gav. Dette skriver Solbrekken i e-post til Hedalen.no:
Kommunen la ut melding på sin nettside når kommuneansatte ble varslet om hendelsen. Telenor varslet ikke kommunen om at mobilnettet i Hedalen var nede. Dette kommer Sør-Aurdal kommune til å følge opp overfor Telenor og rapportere saken inn som avvik til Fylkesmann.
Når mobilnettet begynte å bli ustabilt iverksatte hjemmetjenesten i ytre del tiltak for å ivareta sårbare grupper i samsvar med sine beredskapsplaner. Alle brukere som kommunen har ansvar for ble ivaretatt.
Olav Kristian Huseby fulgte møtet via nettet og har gitt denne kommentaren etter svaret han fikk:
Svaret var greit nok, og kommunen utfører tjenester og yter service slik den er lovpålagt. Allikevel mener jeg at vi med små grep kan gjøre mer for å informere innbyggerne når hendelser oppstår. Det trenger ikke koste mer, og trenger ikke gi noen merarbeid, om en former en god mal for informasjon til publikum gjennom for eksempel pressen. Vi vil arbeide mer med dette.