Kommunetorget
Da jeg fikk spørsmål om å komme i kommunestyremøte og fortelle om jobben min, ble jeg først litt skeptisk, men etter å ha tenkt meg om, så synes jeg dette faktisk var et veldig bra initiativ fra ordføreren.
Tror det er viktig at kommunestyret vet hvem som jobber i kommunen og hva de gjør. Jeg håper flere får mulighet til å fortelle om sin arbeidsplass ved en senere anledning.
Presentasjonen skulle inneholde informasjon om meg selv, hvor jeg jobbet, og hva jeg jobbet med. Jeg skulle nevnte tre positive ting med jobben min, og tre utfordringer.
Hvem er jeg, og hva er jobben min?
Jeg jobber som konsulent (tidligere sekretær) 45 % på planavdelingen og 15 % på teknisk drift.
Arbeidsoppgavene mine på planavdelingen er:
- Én dag i uka sitter jeg i eksepdisjonen , tar imot kunder og telefoner
- Arkivansvar – journalfører inn- og utg. post, og sjekker om noe må graderes.
Det gjelder byggesaker , delingssaker, oppmålingssaker, søknader om veibygging, scooterløyve, plansaker, landbrukssaker og skogsaker) - Fakturering av saksbehandlergebyr
- Matrikkelfører bygg, dvs. inntegning av nye bygg i kartet og registrere type bolig, areal etc), riving og flytting av bygg
- Legge inn eiendomsinformasjon på Infoland (Infoland er ei side der meglere, advokater og andre kan be om eiendomsinformasjon når de skal selge eiendommer.
Arbeidsoppgavene mine på teknisk drift
- Sekretær i boliggruppa som er ei gruppe bestående av teknisk drift, tildelingskontoret og innvandrertjenesten. Vi har ca. seks møter i året hvor vi gjennomgår status på kommunale bygg, søknader, rutiner og tildeling. En representant fra NAV er også med dersom
det er behov. Vi jobber og med kommunens «boligsosiale handlingsplan». - Samarbeider med tildelingskontoret og vaktmestere når nye leietakere skal inn i kommunale boliger, svarer på søknader om ordinære kommunale boliger, og skriver husleiekontrakter både på omsorgsboliger og ordinære utleieboliger.
- Avregning av strøm når leietaker flytter ut, og ved årets slutt.
- Sørge for at leietaker innbetaler depositum før innflytting
- Beregne husleieøkning og sende ut varsel om prisøkning før 1.1. hvert år
Tre positive ting med jobben min
- Varierete arbeidsoppgaver – sjelden en dag som er lik
- Lærer hele tida nye ting – da det er mange ulike fagområder på planavdelingen
- Blir godt kjent i kommunen og med innbyggerne her
Tre utfordringer med jobben min
- Matrikkelføring skal skje innen fem dager fra vedtak. Utfordring når man jobber deltid
- Med kun 15 % stilling på teknisk drift følger jeg ofte at det blir lite tid til arbeidsoppgavene der
- For dårlig opplæring på nye programmer – blir en del unødig frustrasjon på grunn av det
Kjempefin arbeidsplass
Når dette er sagt, så vil jeg si at planavdelingen/teknisk er en kjempefin arbeidsplass. Her er det utrolig godt miljø, både faglig og sosialt.