Valdres brann og redning

– Skifte av brannbil er som et svangerskap

Publisert av Arne Heimestøl 12.09.2020. Sist oppdatert 13.09.2020.

– Det tar tid. Ny brannbil er lagt ut på anbud. Når Valdres Brann- og Redningstjeneste IKS har konkludert, må en vente til den nye brannbilen, som skal stasjoneres i Hedalen, er ferdig bygd og klar for levering, sier brannsjef Laila Lien Østgård. I økonomiplanen er tilsvarende brannbil for Begna ført opp i 2021.

Økonomiplanen for Valdres Brann- og Redningstjeneste IKS er en plan for forventede og planlagte kommende investeringer. Vedtak om investeringsbudsjett gjøres år for år. Det vil si at 2021 har vedtak for investeringer først etter behandling i styre og rep.skap, og da kan det komme endringer.

Det skal etter økonomiplanen også bygges brannstasjon i Hedalen, og flere har sendt inn forslag til hvor den bør plasseres. Brannsjefen sier at en ennå ikke har bestemt hvor stasjonen skal bygges. I økonomiplanen er den oppført i 2021. Tilsvarende brannstasjon er planlagt i Begna samme år.

Brannstasjon i Bagn skulle ha vært bygd i år. Her er tomta som VKR nå bruker, aktuell, men før dette selskapet eventuelt gir fra seg tomta, må en finne et nytt alternativ hvor en kan ha miljøstasjon i kommunesenteret.

Store investeringer

Torsdag 17. september skal kommunestyret behandle saken Revidering av Selskapsavtalen for Valdres brann- og redningstjeneste IKS – endring av låneramme.

Dette er en felles utredet sak for kommunene Vang, Sør-Aurdal, Etnedal, Øystre Slidre og Vestre Slidre.

I årene som kommer er det behov for store investeringer, og selskapet ønsker å øke lånerammen fra 40 millioner kroner til det 80 millioner.

– Investeringsplan 2020–2023 domineres av oppgradering av bygg i HMS-perspektiv og mangfold i brann- og redningstjenesten. Flere av brannstasjonene har større mangler knyttet til krav om fullt forsvarlig arbeidsmiljø, leser vi i saksframstillingen.

I investeringsplanen er det lagt opp til utskifting av brannbiler ut i fra alder og tilstand. Flere eldre brannbiler har mangler knyttet til trafikksikkerhet og miljø, samt at de har høye vedlikeholdskostnader. Brannbiler som er eldre enn 20 til 25 år, bør byttes ut.

Brannbilen i Hedalen er fra 1991, og Begna stasjon har en 1982-modell dobbeltkabin MB Unim og mannskapsbil i dag. Det vurderes at en kompakt og lettere brannbil, tilsvarende den Hedalen får, vil være effektiv beredskap i Begna brannvernområde. Brannvernområdet Begna/Hedalen vil med dette i tillegg ha behov for bil med tankbilfunksjon.

Det er altså planer om store investeringer i Sør-Aurdal. Les gjerne saksframstillingen Revidering av Selskapsavtalen for Valdres brann- og redningstjeneste IKS – endring av låneramme.

Les også..

Salto logo

Grøtfest

BEKJENTGJØRELSE: Felles for begge gruppene på Kroken torsdag 11. des. ...
Reinli barnehage. Foto: privat

Betydelige utfordringer for barnehagene

Ifølge Økonomiplan 2026-2029 og budsjett 2026, som kommunestyret skal behandle ...
Fesjidalen

Dalen uten kartnavn

På Norgeskart finner vi i dag navnet Fesjidalsvegen. Dette navnet ...
Rolf Gunnar Olsen, Bjørg Berg og Erik Råheim. Foto: Granheim

Seniorsvømming – et populært tilbud i Sør-Aurdalshallen

Eldrerådets seniorsvømmetilbud på fredager har blitt et svært populært tiltak. ...

Foreslår 3,5 promille for boliger og 7 promille for næring og kraft

Sør-Aurdal er i ferd med å spikre eiendomsskatten for 2026, ...

Adventssamling

Foreningen Hedalsheimens venner hadde sist søndag invitert alle beboerne ved ...