Innlandskommuner behandler 9100 byggesøknader årlig – mange manuelt
– De siste fem årene har kommunene i Innlandet fylke behandlet mer enn 45 000 byggesøknader fra innbyggere og næringsliv. Ved å heldigitalisere prosessen kan søknadene behandles raskere og rimeligere, ifølge digitaliseringsekspert. Dette leser vi i en henvendelse Pressenytt har sendt til Hedalen.no.
- Les saken Kan spare store summer på digitalisering.
I rute i Sør-Aurdal
Rolf Rogstad er innleid byggesaksbehandler i Sør-Aurdal kommune. Han har jobbet med slike saker fra 1974 og er egentlig pensjonist. Rogstads tidligere arbeidsgiver var Nord-Aurdal kommune.
På Sør-Aurdal kommunes nettside for plan, bygg og eiendom ser vi at kommunen tilbyr at byggesøknader kan sendes elektronisk gjennom søknadssystemet ByggSøk, eller de kan sendes som post eller e-post til kommunen.
– Kan manuelle løsninger forsinke saksbehandlingstiden?
– Det mener jeg at den ikke gjør, sier Rogstad. – Sendes søknadene inn manuelt, skanner vi dem inn.
Rogstad forteller at Valdres-kommunene har et felles, digitalt system for byggesaker.
– Hvor lang er saksbehandlingstiden på byggesaker i Sør-Aurdal kommune?
– Den varierer alt etter hvilken type saker det er vi får inn. For byggesaker i regulerte områder skal avsender ha fått svar innen tre uker. Utenfor regulerte områder er fristen 12 uker. For tiden er vi to personer som jobber med byggesaker i Sør-Aurdal kommune, og nå klarer vi å holde oss innenfor nevnte frister.
Sør-Aurdal kommune har nylig lyst ut ledig stilling som bygge-saksbehandler.