Et møte i folkevalgt organ settes ved at ordføreren eller lederen av organet bruker klubba med å markere at møtet begynner.
Et møte i folkevalgt organ settes ved at ordføreren eller lederen av organet bruker klubba med å markere at møtet er ferdig.
Hvem lager saklist til et møte i et folkevalgt organ?
Lederen av det folkevalgte organet setter opp sakliste (dagsorden, agenda) for det enkelte møte.
Kommunedirektøren setter opp sakliste (dagsorden, agenda) for det enkelte møte.
En folkevalgt ber om ordet «til dagsorden». Hva betyr det?
Dersom man under møtet ønsker å foreslå begrenset taletid, foreslå strek, har innvendinger til behandlingsmåten eller annet av teknisk eller praktisk art for møtets avvikling, kan man be om ordet «til dagsordenen». En dagsordensdebatt skal være kortfattet. Alle endringer skal vedtas av det folkevalgte organet selv.
Dersom man under møtet ønsker å foreslå begrenset taletid, foreslå strek, har innvendinger til behandlingsmåten eller annet av teknisk eller praktisk art for møtets avvikling, kan man be om ordet «til dagsordenen». En dagsordensdebatt skal være kortfattet. Alle endringer blir bestemt av møtelederen.
Hva betyr det å sette strek?
Strek betyr at det settes en sluttstrek på talerlisten.
Det betyr at møtelederen kan bruke klubba til å avslutte et innlegg som ikke er i tråd med flertallets mening i et folkevalgt organ.
Hva betyr det å votere?
Å votere betyr å avgi stemme. Når en sak er ferdig debattert, går man til votering.
Å votere betyr å be om gruppemøte.
Hvem har hovedansvaret for å påse at saker som legges fram for folkevalgte organer, er skikkelig utredet?
Kommunedirektøren
Ordføreren
Gruppelederne
Hvilken påstand er riktig?
Det er viktig å være klar over at det er møteplikt i folkevalgte organer, og at terskelen for å melde forfall er høy.
Folkevalgte kan selv avgjøre hvilke møter kommunestyremøter de vil delta på.
Hvem er møteleder i kommunestyre og formannskap?
Ordfører
Kommunedirektøren
Gruppelederen i det største partiet
Hva er navneopprop?
Referere antall møtende representanter inklusive møtende vararepresentanter. og fastslå om kommunestyret er vedtaksført (over 50 % oppmøte).
Referere antall møtende representanter inklusive møtende vararepresentanter. og fastslå om kommunestyret er vedtaksført (over 90 % oppmøte).
Hva hører med til å erklære et møte som lovlig satt?
Godkjenning av sakslista og valg av protokollunderskrivere sammen med ordføreren, hvis det ikke er gjort for hele valgperioden
Godkjenning av sakslista, godkjenning av møtelokale og å kontrollere at videooverføring er skrudd på
Hvordan skal man behandle et utsettelsesforslag?
Om et utsettelsesforslag framsettes, behandles dette umiddelbart med debatt og votering, før eventuell videre debatt om saken. Saksbehandlingen fortsettes hvis utsettelsesforslaget faller.
Om et utsettelsesforslag framsettes, avgjør møtelederen om det skal tas til følge.
En møteleder har som regel en klubbe. Hva skal denne brukes til?
Den brukes til å markere møteåpning, voteringer og møteavslutning. Klubba brukes også når møtelederen må avbryte en taler for å påtale brudd på møtereglementet, og når det skal skapes ro i salen eller på tilhørerplass.
Den brukes til å avslutte innlegg der møtelederen har en annen oppfatning enn den som framfører innlegget.
Hvilket utsagn er riktig?
Ifølge kommuneloven har representanter som er til stede i et kommunalt eller fylkeskommunalt organ, rett og plikt til å avgi stemme.
Ifølge kommuneloven har representanter som er til stede i et kommunalt eller fylkeskommunalt organ, rett, men ikke plikt til å avgi stemme. Folkevalgte kan forelate et møte under voteringer de ikke ønsker å delta i.
Hva er «alminnelig flertall»?
Alminnelig flertall vil si et flertall av avgitte stemmer i det folkevalgte organet.
En lov- eller forskriftsbestemt andel (f.eks. 2/3) av organets medlemmer skal ha stemt for.
Kommuneloven inneholder altså visse krav til innholdet i møteboken og hvilke opplysninger som skal fremkomme. Hva er helt riktig?
Både utfallet av avstemningen og hvilke partier som stemte på hvilke forslag til vedtak skal framgå av møteboken. Dersom partiene deler seg og stemmer på ulike forslag, eller det er en eller flere uavhengige i organet, tilsier formålet i denne bestemmelsen at personene det gjelder navngis slik at det blir mulig å vite hva den enkelte folkevalgte har stemt.
Både utfallet av avstemningen og hvilke partier som stemte på hvilke forslag til vedtak skal framgå av møteboken.